zondag 8 oktober 2017

Waarom de aflossers straffen?

Komende week maakt het nieuwe kabinet de nieuwe plannen voor de toekomst bekend. Om geld vrij te maken moeten er ook onpopulaire beslissingen genomen worden. Jammer dat de aflossers ook een straf krijgen. Met een afbetaald huis ben je vrijgesteld van het eigenwoningforfait. In stapjes komt de vrijstelling te vervallen, maar waarom?

De hypotheekrenteaftrek wordt sneller beperkt. Daar heb ik vrede mee. Schulden moet je eigenlijk niet aanmoedigen. Het tegenovergestelde  bereik je door het afschaffen van de vrijstelling. De verlaging van het eigenwaardeforfait van 0,75% naar 0,6% is wel een pleister op de wonden, maar het kabinet geeft een verkeerd signaal af.

Hypotheek aflossen is de Nederlandse schatkist bij gebaat
De vrijstelling voor het eigenwoningforfait staat bekend onder de wet Hillen. De gedachte hierachter was goed. Als je geen recht meer hebt op hypotheekrenteaftrek is het redelijk om ook de bijtelling voor een eigen huis niet te krijgen.  Ik ben ervan overtuigd dat mede de wet Hillen er voor gezorgd heeft dat huiseigenaren massaal af zijn gaan lossen. Door de afschaffing krijg je weer de situatie dat een schuld op het huis houden als voordelig wordt gezien.

Dit geeft een verkeerd signaal af. Huiseigenaren worden gestimuleerd om af te lossen, maar als het uiteindelijke doel bereikt is, volgt de straf voor het aflossen. Als je het mij vraagt……een foutje.

13 opmerkingen:

  1. Ja dit vind ik ook jammer, deze maatregel! Wij zijn nog niet zo ver met aflossen dat we hier last van krijgen, tenminste als het per direct afgeschaft zal worden. We laten ons hierdoor niet tegen houden om extra af te lossen. De lagere maandlasten leveren ons gelukkig meer op dan er over de bijtelling belasting betaald moet worden. Maar ik snap wel met wat je zegt, dat het voelt als een straf voor aflossers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn huis is al een paar jaar afgelost, ook ik krijg dus de rekening gepresenteerd voor goed gedrag. Ik snap wel dat mensen het vertrouwen on de politiek verliezen. Voor de verkiezingen zijn het altijd mooie praatjes, en na de verkiezingen gaan de maskers af en komen de echte maatregelen. Dat ook de midden en hogere inkomens gaan profiteren van de belastingverlaging is zuur. Op de een of andere manier snappen ze nog steeds niet dat het verschil tussen rijk en arm steeds groter wordt. Ik heb daar net een goed boek over gelezen, hoe ongelijker een maatschappij qua inkomen is, hoe minder gelukkig mensen over het algemeen zijn en hoe meer criminaliteit er in voorkomt. Dat raakt ook rijke mensen. Nu zitten wij in Nederland nog redelijk aan de goede kant maar de verschillen worden gewoon groter helaas. Ik heb het (nog) goed ontdanks laag inkomen maar wel met een met pijn en moeite afgelost huis. Ik vind het inderdaad onterecht dat ik daarvoor gestraft word.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik los af, maar kijk graag verder dan alleen maar mijn eigen straatje. Ik sta volledig achter deze maatregel. Een afgelost huis is kapitaal, Ik vind het prima om daar belasting over te betalen.

    Belasting wordt gebruikt om onze maatschappij draaiende te houden, he? Het is geen boete of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een prettige instelling! Ben je ook blij met de BTW-verhoging?

      Verwijderen
    2. Sommige mensen vinden het leuk om zichzelf neer te zetten als positiviteitsgoeroe. Dat zijn vaak mensen met depressies!

      Verwijderen
    3. Ik vind het een goed idee om consumeren meer te belasten en werk minder.

      Dat heeft niets met depressies te maken hoor!

      Verwijderen
    4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  4. Het aflossen is wel genoeg gestimuleerd zullen ze denken. Iedereen lost verplicht af en zo wordt de groep die onder deze wetsaanpassing valt vanzelf groter. Je kunt het ook zien dat íedereen belasting gaat betalen over zijn/haar eigen huis en als je nog een hypotheek hebt mag je de rente die je betaald aftrekken. Aflossen loont nog steeds, alleen iets minder. Die laatste 20% van een hypotheek ziet de overheid liever in de economie gepompt worden in plaats van in een hypotheek. Met een LTV van 20% ben je geen risicofactor meer in geval van crisis dus geef het dan maar uit ;-) Zolang het BNP één van de hoofdzaken is waarop gestuurd blijft worden zal er weinig veranderen.

    De aanpassing van de belastingschijven zorgt er overigens voor dat de HRA voor een hoop mensen in 1 klap van 40,8% naar 37% gaat. Een mooie stiekeme besparing ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja dit is iets waar ik altijd al bang voor was. Moest nog een paar jaar flink aflossen en dan zou ook de wet hillen voor mij gelden. Maar denk dat ik nu toch maar niet ga aflossen ondanks dat ik bijna geen rente krijg en iets meer hypotheek moet betalen. ( bedrag is bruto nu toch laag) ondanks dat ga ik wel door met het sparen voor mijn huis maar dan met het geld op mijn rekening.
    Ook ik verwacht dat het zeker in box 3 komt. En ja eerst een beetje en later komt er steeds meer geld binnen.( net als dat eco tax) .
    Kan mij best de mensen voorstellen die zeggen Leef,geniet, geef uit. Maar ik leef maar geef niet al het geld uit. Lat ligt te hoog maar probeer het zolang mogelijk vol te houden.
    Kleine voordeel is straks 30000 p.p. Belasting vrij en dat is dan 2x en mijn dochter is net 18 dus haar geld telt niet meer mee volgend jaar.en dat je per 1000 € minder belasting moet betalen. Jammer maar dan maar wat belasting betalen.komende jaren maar afwachten wat de politiek gaat doen maar gezien hun onbetrouwbaar heid word het leven steeds duurder. En dat we er op vooruit gaan dat merk ik al 10 jaar niet meer.
    Verwacht ook dat de ecotax in 1 lijn omhoog gaat en de slimme meter dat heeft ook een andere reden waarom iedereen die straks moet hebben!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Of je kapitaal opbouwt middels een woning of op de bankrekening. Kapitaal is kapitaal. Onze samenleving hangt aan elkaar van regelingen die het gevolg zijn van die regeling en dan die regeling. Voor mijn gevoel wordt het allemaal weer simpeler.

    Betalen moet je toch. Voor niets gaat de zon op. Wat dat betreft is de hypotheekrente aftrek al een uitzonderlijke regeling die imo nergens op slaat. Het is natuurlijk wel heel prettig, maar het is gewoon manipulatie van de markt geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hypotheekschuld in NL is nog steeds 600+ miljard. HRA over dit bedrag is waar echt voordeel is te behalen. Maar laten we de brave aflossers aanpakken en aflossen niet meer stimuleren. Belachelijk en kortzichtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mensen die niet aflossen worden met afschaf van Wet Hillen straks dubbel 'gestraft'. Kunnen ze de rente na 30 jaar niet meer aftrekken en moet daarnaast los het EWF afgerekend worden. Ai!
    Ik blijf dus toch maar aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen