maandag 16 december 2013

Besmet met de aflosvirus



De ING verwacht over dit jaar 32% meer aflossingen in vergelijking met het jaar 2012. Er worden vooral meer kleine aflossingen verricht. De aflosvirus grijpt om zich heen.

Uit onderzoek van TNS Nipo blijkt dat er vooral wordt afgelost met spaargeld. Daarnaast verwacht 8% een schenking waarmee afbetaald gaat worden en 4% gaat een erfenis gebruiken.

De helft van de huiseigenaren waarvan het huis onder water staat geeft aan niet extra af te willen lossen. Een groot deel van deze mensen is er waarschijnlijk ook niet van overtuigd dat ze een probleem hebben. Nog steeds wordt vaak gedacht dat hun huis voor de hoofdprijs verkocht kan worden.

Starters op de huizenmarkt blijken massaal te sparen voor een koophuis. Eén op de zes starters spaart tot €10.000 voor een huis. Ongeveer 20% van de starters spaart tot €20.000 en 25% geeft aan tot €50.000 te willen sparen voor een huis. Het spaargeld is vooral bedoeld voor het inrichten van het huis en het betalen van de aankoopkosten van een huis. Bijna de helft van de ondervraagden spaart om een lagere hypotheek te kunnen afsluiten.

Starters beseffen zich dus goed dat de laatste vijf jaren veranderingen zijn opgetreden in de manier van financieren van een huis. Huiseigenaren gaan steeds meer aflossen, maar een groot deel van de huiseigenaren onderschatten het probleem nog. Een huis dat onder water staat kan grote problemen gaan opleveren zodra de lasten niet meer te dragen zijn door bijvoorbeeld werkloosheid.

Indien uw huis onder water staat moet u extra aflossen of in ieder geval een grote spaarbuffer achter de hand hebben. Dit geld kan in geval van nood aangesproken worden.

3 opmerkingen:

  1. Het is raar dat je aflossen zo promoot en tegelijkertijd angst praat over werkloosheid. Ik heb 30.000 spaargeld maar ga dat echt nog niet in mijn hypotheek stoppen het bedrag levert me een bruto verlaging van mijn maandkosten op van 100 euro.
    En als het in mijn hypotheek zit gaat het er bijna niet meer uit.
    En met 30.000 op de bank kan ik als ik in de ww komt nog lang vooruit.
    Heel veel mensen die nu als een gek aan het aflossen zijn, vergeten dit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk moet je een buffer achter de hand houden, dat zegt ook Juul steeds. Maar het is wel zo dat je de maandlasten echt naar beneden kan krijgen als je aflost. Ik begon met 750 p/m aan rente en premie. Nu zit ik nog op 285 p/m!! Mocht er onverhoopt iets gebeuren met baan van man, of een scheiding,of... vul in wat er allemaal mis kan lopen, kunnen wij het langere tijd uitzitten met veel minder inkomen doordat we nu aflosten. Als het kan, los dan af! Voel het niet lekker, doe het dan vooral niet! Ik heb geen 30.000 op de bank, maar heb wel berekend hoe wij het kunnen redden als er dingen fout lopen. Met een ww en een krantenbaantje komen wij een heel eind! En bij verplichte verkoop van het huis (wat niemand zichzelf toe wenst) houden wij toch al gauw een dikke 50.000 over. En dat is een hele karige berekening kan ik je vertellen. Zo kan ieder voor zijn/haar situatie berekeningen maken/ risico's inschatten. En wat Juul volgens mij bedoeld is dat daar idd meer aan gedacht lijkt te worden. En dat is een goed begin en hopelijk volgen er meer mensen die bewuste keuzes maken en zo hun schade beperken bij nood.

      Verwijderen
    2. Het is inderdaad belangrijk om voldoende geld achter de hand te hebben. Ideaal is om een kapitaal achter de hand te hebben om minimaal één jaar van te kunnen leven. Uiteraard bestaan er voor de meeste mensen wel ww-rechten, maar belangrijk is om een grote buffer te hebben. Het meerdere boven de buffer kan gebruikt worden om de hypotheek af te lossen. Zodra de hypotheekschulden sterk verlaagd zijn, kan de spaarbuffer ook weer verkleind worden. Zeer geleidelijk verdwijnt de afhankelijkheid van de bank.

      Verwijderen