zaterdag 18 maart 2017

Wij stoppen met extra aflossen



Jullie hebben wel gemerkt dat het aflossen niet meer erg hard gaat. Dat is geen motivatieprobleem, maar een verschuiving van de prioriteiten. Wij hebben nogal wat wensen om in de toekomst te investeren in het huis. Geld dat wij gebruiken om extra af te lossen, kunnen wij later niet meer gebruiken om te investeren. Wij hebben besloten om voorlopig te stoppen met extra aflossen!!!

Wat is er aan de hand……..? niets! Wij wonen nu zeer prettig en de maandlasten zijn goed op te brengen. Wij wonen nu ongeveer een half jaar in het nieuwe huis en ik merk dat het mij moeite kost om geld te gebruiken voor het aflossen. Geld achter de hand hebben om ons huis verder te verfraaien vinden wij nu belangrijker.

Een beetje met pensioen
In mijn werk is er ook veel veranderd. Ik ga nog maar twee dagen in de week naar een vaste opdrachtgever waar is als ingehuurde zzp’er werk. De overige dagen werk ik thuis mijn overige opdrachten uit. Ik heb genoeg te doen, maar ik heb veel tijd over om voor mijn gezin en voor klusjes in het huis. Iedere vrijdagmiddag werk ik in de tuin, en mijn opdrachten werk ik uit op momenten dat het mij uit komt. Mijn productiefste uurtjes zijn vanaf 5 uur in de ochtend tot de middag. De rest van de dag kan ik andere dingen doen. Ik werk nog wel hard, maar het voelt anders. In het weekend werk ik namelijk ook in de ochtenduren. Eigenlijk ben ik een beetje met pensioen gegaan voor mijn gevoel.

En het aflossen?
Wij blijven maandelijks aflossen, maar het bedrag is natuurlijk een lachertje in vergelijking met de periode vanaf 2012 tot half 2016. Maandelijks lossen wij €388,89 af in de lineaire hypotheek. Wij hebben ook nog een aflossingsvrije hypotheek van bijna €65.000. Deze blijft dus voorlopig op dit niveau.

Mijn weblog blijft “Hypotheek naar nul” heten, maar is ga het niet meer uitvoeren. Ik blijf mijn weblog behouden gericht op geldzaken, wonen en natuurlijk hypotheken.

7 opmerkingen:

  1. Klinkt ala een weloverwogen keuze. En ik denk dat veel mensen erg blij zouden zijn met een hypotheek die elke maand een kleine 400 euro lager wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is het mooie van een keuze hebben. Je kan altijd nog een andere route opgaan en doen wat je hart je ingeeft. Mooi dat jullie nu deze keuze maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verstandige keuze, waarom 10 jaar van je leven weggooien om alleen je hypotheek af te lossen?
    Er zijn genoeg andere leuke dingen om van te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel jammer dat je nu stopt. Ik volgde het blog nauwgezet en het gaf altijd weer inspiratie om inderdaad toch maar een extra aflossing te doen. Ik ben inmiddels op 50.000 euro minder hypotheek, en dat heb ik toch echt aan de motivatie uit jouw blog te danken. Het ontzettend leuke is dat ik nooit het gevoel heb gehad dat ik door een extra aflossing iets tekort kwam aan levensvreugde!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi om te horen! In de periode dat ik veel van mijn vorige hypotheek heb afbetaald was een mooie tijd. Ik kan wel zeggen dat het mij zelfs levensvreugde bracht. Veel succes met het aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prima keuze, denk ik zo! Ik blijf aflossen, het brengt me rust en voldoening. Mochten mijn plannen niet meer goed voelen, ben ik net zo vrij als jij om een andere keus te maken. Veel plezier in tuin en huis!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi dat je die keuze kunt maken! En ik zou ook denken: alles wat je tot nu toe gedaan hebt, heeft ervoor gezorgd dat je nu die ruimte hebt.

    BeantwoordenVerwijderen