Je hebt de keuze gemaakt om een huis te kopen,
gefeliciteerd! Een spannende tijd. Waarschijnlijk heb je Funda al
talloze keren bekeken. Misschien heb je zelfs al de woning van jouw dromen
gevonden. Maar dan? Wat moet je allemaal doen? Er zijn genoeg dingen die je
moet regelen en weten bij het kopen van een woning. Wij helpen je en hebben
daarom een aantal handige tips voor je op een rijtje gezet.
8 Tips rondom het kopen van een huis
1. Zoek een aankoopmakelaar
Een aankoopmakelaar is niet verplicht, maar kan
je wel helpen. Hij heeft een breed netwerk en weet ook welke huizen er
binnenkort vrijkomen. Zodra je jouw wensen rondom een nieuwe woning kenbaar
hebt gemaakt, gaat hij samen met jou op zoek naar een mooi huis. Hebben jullie
er een gevonden, dan helpt de makelaar jou tevens bij het onderhandelen over de
verkoopprijs van de woning.
2. Voorlopig koopcontract
Zodra jullie het eens zijn geworden over de prijs
van de woning, wordt er een voorlopig koopcontract opgesteld door de verkopende
partij. Lees deze goed door en zorg ervoor dat alles klopt. Je moet het
contract even doorworstelen, want het zijn niet de meest prettige documenten om
te lezen. Maar er staan belangrijke zaken in, dus sla het zeker niet over. Zo
lees je er bijvoorbeeld in hoe het zit met het verkrijgen van de financiering
bij de bank en een eventuele bouwkundige keuring. Heb je een aankoopmakelaar,
laat hem dan zeker met je meelezen en jou adviseren.
3. Woning taxeren
Voordat de bank jou een lening geeft, wil de bank
graag weten hoeveel de woning waard is. Hiervoor vragen zij een taxatierapport
op. Dit werk wordt uitgevoerd door een taxateur. Op internet kun je
verschillende taxateurs met elkaar vergelijken. De prijzen die zij vragen
liggen behoorlijk ver uiteen. Je kunt ook navragen bij de aankoopmakelaar welke
taxateur hij adviseert. Vraag ook hier eerst de kosten op. Een taxatierapport
kost enkele honderden euro’s.
4. Regelen van de hypotheek
Als jouw droomhuis hebt gevonden, dan heb je
hoogstwaarschijnlijk een hypotheek nodig. Deze sluit je af bij een bank. Dit
hoeft niet de bank te zijn waar je jouw geldzaken hebt geregeld. Een
hypotheekadviseur kan je helpen bij het kiezen van een geschikte hypotheek.
Zelf een hypotheek regelen kan tegenwoordig ook makkelijker, omdat er
verschillende websites zijn die je hierbij kunnen helpen. Toch liever een
hypotheekadviseur inschakelen? Check online wie jou het goedkoopste hypotheekadvies kan geven.
Naast een hypotheek heb je wellicht ook een
bouwdepot nodig om bijvoorbeeld de badkamer en de keuken te vervangen. Ook als
je een nieuwbouwwoning koopt heb je deze wellicht nodig. Vraag dit op bij de
hypotheekadviseur wat hierin verstandig is. De hypotheekverstrekker zal je
vervolgens vertellen of het bedrag wat je wilt lenen, is toegestaan en past bij
jouw inkomen.
5. Naar de notaris
Zodra de hypotheek rond is en alle andere zaken
zijn afgehandeld moeten jullie - de koper en de verkoper - naar de notaris toe.
De koper kiest veelal de notaris uit. Vergelijk deze ook online, want ook hier
zijn behoorlijke prijsverschillen. Bij de notaris tekent zowel de koper als de
verkoper enkele documenten, zoals het koopcontract. De notaris zal het contract
met jou doornemen, waarna je jouw handtekening zet. Ga je samenwonen, dan kun
je bij de notaris ook direct een samenlevingscontract afsluiten. Geef dit
vooraf aan.
6. Verzekeringen regelen
Bij een koophuis horen ook een aantal
verzekeringen. Zo vraagt jouw hypotheekverstrekker je waarschijnlijk om een
levensverzekering af te sluiten. Daarnaast is een aansprakelijkheidsverzekering
iets wat veel mensen nemen, en een opstal- en inboedelverzekering voor de
woning.
7. Energie en overige contracten
Je wilt straks natuurlijk kunnen genieten van een
lekkere warme woning. Sluit daarom tijdig een energiecontract. Via Totaalbesparen.com kun je energie vergelijken.
Door hiervoor een vergelijking te maken kun je honderden euro’s per jaar
besparen. Naast deze bespaartip is het ook verstandig om de woning goed te
isoleren, zodat je minder stookkosten hebt. Ook dan kan maandelijks aardig wat
geld schelen.
Daarnaast wil je natuurlijk ook TV kunnen kijken
en kunnen internetten. Sluit dit ook aan op jouw nieuwe woning.
8. Overzetten van adres
En dan is alles geregeld en ben je wellicht zelfs
al verhuisd. Nu is het een kwestie van het huis inrichten en jouw nieuwe adres
doorgeven aan instanties. Denk hierbij aan de Belastingdienst,
verzekeringsmaatschappijen, de bank en sportverenigingen. Vergeet ook niet om
tijdschriftabonnementen aan te passen en een eventuele krant.
Veel woonplezier!
Leuk weer wat van je te lezen������
BeantwoordenVerwijderen