zondag 27 juli 2014

De aflossing over juli bedraagt €1.500



Gisteren weer een extra aflossing verricht van €1.500. Mijn totale hypotheekschuld is nu gedaald naar €163.876.

Weer een klein stapje gezet richting mijn einddoel. De besparing door deze aflossing bedraagt: €1.500 x 5,42% = €81,30 / 12 = €6,78. In totaal heb ik nu afbetaald vanaf september 2012: €35.100. De gerealiseerde besparing bedraagt nu: €158,54.

De afgelopen twee weken zijn wij op vakantie geweest. Veel geld uitgegeven, maar ik heb nu wel weer een goed gevulde agenda voor de komende week. Ik heb onder andere van Aegon en Nationale Nederlanden schrijfopdrachten gekregen. De afgelopen weken heb ik weer vier artikelen uitgewerkt voor Geldenrecht.nl van het Algemeen Dagblad. Ik weet nog niet wanneer ze geplaatst worden, maar ik houd jullie op de hoogte.

In tegenstelling tot veel fanatieke aflossers, gaan wij niet enorm zuinig leven om meer af te kunnen lossen. Wij hebben twee dochters die wij een zo leuk mogelijke jeugd willen bezorgen. Ik wil niet dat ze later zeggen dat hun ouders altijd aan het beknibbelen waren. Over ruim zeven jaar is de hypotheek volledig afbetaald, maar onze oudste is dan 19 jaar. Ik beknibbel wel zoveel mogelijk op mijn eigen uitgaven, maar de kinderen zullen er geen last van hebben.

13 opmerkingen:

  1. De aflossing is tweehonderd euro minder dan mijn vierwekelijkse WW uitkering. Blij dat de hypotheek klaar is, jammer dat ik nog aan mijn BV moet afbetalen.
    Wat was ik graag met bijvoorbeeld mijn eigen boot of camper op vakantie gegaan, had ik nu genoten van het ABP pensioen in plaats van WW.
    Nu je kinderen laten genieten, de studie van de kinderen.
    Ik vind het geweldig dat je schrijfopdrachten zo goed gaan. Heerlijk dat het zelfstandig ondernemerschap je zo goed af gaat.
    Hou vol. Slchts 7 jaar heb je nodig om hem op nul te krijgen. Super.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Opnieuw beginnen: je bent en blijft een tobbert.....
      Kinderen gaan er niet onder door als je bewust met je inkomen omgaat want het gaat ook hen aan. Als er na hun middelbare schooltijd ook nog wat geld beschikbaar is voor hun studie juist op grond van dat bewust omgaan met geld in de periode daarvoor is dat zeker een welkome bijdrage wanneer ze aan hun studie beginnen.Maar ja dat weet je dan pas en voor elke tijd geldt een beste beslissing, niet waar Opnieuw beginnen?

      Verwijderen
  2. Ik zelf vind het ook fijn dat we in ons leven hebben kunnen sparen voor een kleine buffer. Maar met de pensioenleeftijd in zicht maak ik me zorgen over dit geld door alle berichten dat het IMF 10 tot 30% van ons vermogen wil laten onteigenen door de overheden van de EU landen. Mevrouw Lagerde had zelf al voorgesteld om in 1 keer van alle burgers 10% te onteigenen.
    Wat is jouw mening hierover, kunnen ze zo maar geld onteigenen (bezit) waar mensen altijd voor gespaard hebben en hoe kun je je hiertegen wapenen. Is het nog wel verstandig om dat geld in 1 van de EU landen op een bank te laten staan of kan men het beter op een rekening buiten de EU zetten. Ik word hier niet goed van, dat is toch gelegaliseerde diefstal, als ze dit zouden doen had ik liever dit geld opgemaakt aan vakanties ed en wel gezien waar het schip strandde. Spaarzaamheid wordt gestraft en schulden maken beloond naar mij idee als zoiets onzinnigs door zou gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou me geen grote zorgen hierover maken. Het was bedoeld als crisismaatregel. In uiterste gevallen zouden ze mogelijk dergelijke maatregelen kunnen treffen, maar waarschijnlijk is het niet. Je moet het zien als laatste middel om onze economie te redden. Als ons financieel stelsel omvalt heb je ook niets meer aan spaartegoeden.
      Je kunt je geld het beste parkeren bij een bank die onder toezicht van De Nederlandsche Bank staat. Er geldt een garantieregeling voor €100.000 per rekeninghouder. Bij het stallen buiten de EU moet je maar afwachten hoe je jouw geld terug krijgt bij een faillissement van de bank.

      Verwijderen
  3. De besparing is natuurlijk vele malen groter dan die 158 euro.
    Reken maar door naar de jaren die je niet hoeft te betalen.
    Dat maakt aflossen dan ook aantrekkelijker en meer zichtbaar voor
    hen die het nut niet inzien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, tot het einde van de looptijd van je hypotheek betaal je iedere maand 158 euro minder.
      Je zou kunnen zeggen; vanaf nu heb ik 'gratis' stroom en gas. (Ik betaal bijv. rond de 100 per maand aan energie)

      Zo houd je jezelf gemotiveerd, als dat nog nodig is. Verder motiveren de banken ons al voldoende met hun spaarrentes die bijna gelijk zijn aan de 1,2% vermogensbelasting.

      Ook is er een sneeuwbaleffect omdat je met de besparing uit de aflossing weer kunt aflossen, enzovoorts...
      Ik ben zelf ook bezig mijn hypotheek af te lossen terwijl ik ook gewoon leef.

      Verwijderen
  4. Gaat lekker bij jou! Wij deden ook weer een aflossing, € 250 om precies te zijn. En dat schraap ik dan echt uit alle hoeken. Wij leven - buiten 2 weken vakantie - best wel sober om dat voor elkaar te krijgen. Maar ik ga stug door!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed bezig! Ook prima dat je de keus maakt om het voor de kinderen niet voelbaar te laten zijn. Al denk ik daar heel anders over. Mijn kinderen zijn nl nooit iets te kort gekomen, toen we het heel zuinig aan moisten doen in tijden van een bijstanduitkering. Na die tijd bleef ik zuinig leven en mijn kinderen hebben nooit een gemis ervaren en zijn me juist dankbaar voor de goede financiële opvoeding die ze kregen. Hier duidelijk wel vaker een "nee" verkocht aan ze dus. Maar daar zijn ze zeker niet slechter van geworden en door de aflossingen op ons huis die we daardoor konden doen, hoop ik ze in de toekomst een redelijk zorgeloze afhandeling van ons afscheid mee te kunnen geven.En juist nu helpen we ze af en toe met een studiejaar wat betaald moet worden of een zorgpremie die we een keer betalen. Dit kan allemaal omdat we zo sober hebben geleefd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp jouw standpunt. Toch denk ik er anders over. Wat is er beter dan je geld gebruiken om je kinderen ervaringen en een (tijdelijk) geluksgevoel mee te geven. Wij zijn geen wereldreizigers, maar onze kinderen hebben meer gezien dan alleen Nederland en Duitsland. Dat maakt ze mogelijk niet gelukkiger, maar ze zijn er wijzer van geworden. Als wij het financieel niet konden bieden is het iets anders. Iedere cent gebruiken om extra af te lossen brengt mij mogelijk één jaar eerder bij mijn doel. Is het mij dat waard? Nee, zo ervaar ik het niet.

      Verwijderen
    2. Wow! Zie ik wel zitten. Knap om het zo vol te houden met je kinderen tot aan hun volwassenheid. We doen het even zo, ze zijn nog heel jong maar ik heb laatst van een Amerikaans onderzoek gelezen dat kinderen met 7 jaar hun persoonlijk financieel inzicht leren voor het leven! Ik geloof dat dit wel klopt ondanks dat de Amerikaanse cultuur een andere is dan de onze. Zo hebben onze kinderen zelf hun speciale buiten speelgoed betaald wetende dat als ze sparen ook een bedrag kunnen verzamelen en daarvan een duurder artikel kunnen kopen, is aan het verzamelde bedrag al geknabbeld dan is het artikel buiten bereik en moeten ze leren van de consequenties die dat heeft. Iets waar vanaf gaat en niet meer wordt aangevuld is minder, dat leren ze snel! Ze vragen bij een bestelling in een restaurant wat een menu kost....dan willen ze ook wel het goedkopere menu kiezen want dat vinden ze ook lekker. Nu vraag ik je: kun je daar als ouder ontevreden mee zijn? Ze hebben alles maar ze zijn zich op hun jonge leeftijd al bewust dat het geld ergens vandaan moet komen om het ook te kunnen betalen!

      Verwijderen
    3. Juul, wat voor jou prachtig en wijsheid lijkt hoeft niet zo voor je kinderen te betekenen. Toen ik jong was werd ik ook meegenomen naar het verre oosten voor vakantie. Maar weet je... ik vond die tripjes naar pretparken in het land veel leuker.

      Als je wilt dat je kinderen ervaringen opdoen, laat hun dan lekker zelf naar verre landen reizen en zelf iets meemaken.

      Verwijderen
  6. Dat iedere maand aflossen is toch ook wel leuk.

    Wij lossen in januari in 1 klap 20% van onze aflossingsvrije af (=ruim 15K) en vervolgens is het wachten, wachten, wachten...tot het weer januari is..Nog 2 januari's te gaan en de AVH is weg...



    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijk vooruitzicht dat je weet wanneer je hypotheekvrij zal zijn. Mooie resultaat maar weer deze maand. Wat bezuinigen enz betreft: Sinds heel lang (wel 13 jaar) houft mijn man onze inkomsten en utigaven in een excelbestand. In het begin hadden we werkellijk geen idee wat we uitgaven aan boodschappen bijv. We stelden een budgetbedrag op en waren eerlijk om alles vast te leggen (niet een controlemiddel om uitgaven te verantwoorden). We schrokken na een jaar vann bepaalde patronen, andere bedragen konden bijgesteld. En zo ging het steeds meer, door de studie van de kinderen heen, enz, het excel bestand werd alsmaar steeds meer fijngeslepen. Nu geven we minder geld uit door slim te zijn in onze uitgaven. Kleine dingen zoals kopen bij de Aldi en alle lampen vervangen door LED. Het maakt echt een verschil. Als mijn man dit niet had bijgehouden al die jaren hadden we nooit kunnen weten dat we op dit (ruime) niveau kunnen leven! Ook wij blijven aflossen zoals je weet, het is een sport geworden! Max Succes met je artikelen.

    BeantwoordenVerwijderen