maandag 21 juli 2014

Loopt rentevast periode af? Extra aflossen mogelijk



In hypotheken is vaak vastgelegd dat er een extra aflossing mogelijk is tot maximaal 10% tot 20% van de hoofdsom. Op het moment dat je rentevast periode afloopt, mag je natuurlijk meer aflossen.

Op het moment dat de je rentevast periode afloopt, kun je de hypotheek boetevrij oversluiten en je kunt onbeperkt boetevrij aflossen. Het contract loopt namelijk af en je bank stuurt je een voorstel om weer een nieuw contract af te sluiten. Voordat je gaat verlengen mag je de schuld verlagen. Je hoeft op dat moment niet te letten om een maximumbedrag.

Voor mij speelt dit niet, want ik mag 20% van mijn hoofdschuld extra aflossen. Mijn hoofdschuld (zonder mijn tweede hypotheek) bedroeg €189.000. ik mag jaarlijks dus extra op mijn aflossingsvrije hypotheek aflossen: €37.800. Mijn doelen heb ik volgens mij hoog gesteld, maar dat gaat mij niet lukken.

De “aflossers” die wel beperkt worden door de jaarlijkse maximering, moet goed letten op de einddatum van de rentevast periode.

8 opmerkingen:

  1. Was het maar zo dat ik inderdaad zoveel per maand kon aflossen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit jaar konden wij net iets meer dan de vastgestelde 10% aflossen (wat een luxe!) en de SNS heeft de aflossing verhoogd van 10 naar 20%, dus dat kwam mooi uit! Heel misschien doen we eind dit jaar nog eens ergens 2000 Euro. Als onze rentevaste periode afloopt, is de hypotheek zeker onder de 50.000 geschoten en dat is fijn! Het enige wat jammer is, is dat we dan dus waarschijnlijk niet meer zoveel mogen aflossen, omdat het hoofdbedrag zoveel lager is. Weet jij misschien of het mogelijk is het eerste hoofdbedrag als uitgangspunt te behouden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je moet uit blijven gaan van het hoofdbedrag.

      Verwijderen
    2. Stel je voor, anders zou het een asymptotisch verhaal worden....

      Verwijderen
  3. Volgend jaar december loopt de rentevastperiode van onze spaaroptimaal hypotheek af. Wij gaan de hypotheek dan omzetten naar annuïteiten -/- het spaardepot en doen inderdaad dan een extra aflossing. Dit kan dan lekker extra.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vraag me af wanneer het uit kan om de spaarhypotheek om te zetten.
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ga naar je adviseur en leg het voor.....

      Verwijderen
    2. Om na te gaan of het uit kun je inderdaad beter advies inwinnen. De voor- en nadelen zijn namelijk afhankelijk van je persoonlijke factoren.

      Verwijderen