vrijdag 6 maart 2015

In Denemarken mogelijk een negatieve hypotheekrente



In 2014 zijn de (hypotheek)rentes sterk gezakt. Eind 2014 dacht ik nog dat het niet veel verder kon zakken, maar het blijkt toch te kunnen. De afgelopen twee maanden hebben banken weer massaal renteverlagingen doorgevoerd. Slecht nieuws voor ons spaargeld, maar goed nieuws voor de hypotheekrentes. In Denemarken dreigt de hypotheekrente zelfs onder de nul te zakken.

In januari heb ik een voorstel van Centraal Beheer gehad om met een boeterente mijn rentevast periode (loopt nog tot 1 juli) open te breken. Ik kon kiezen voor vijf jaar vast tegen 3,85% of tien jaar tegen 4,25%. Ik heb de offerte laten verlopen, en dat was de juiste keuze. Op dit moment kan ik voor vijf jaar vastzetten tegen 3,7% en tien jaar tegen 4,1%. Dit klopt trouwens niet helemaal, want Centraal Beheer gaat er nog steeds vanuit dat mijn hypotheekschuld hoger is dan de marktwaarde. Volgende week wordt mijn huis getaxeerd. Waarschijnlijk bedraagt mijn hypotheek tot 80% van de marktwaarde.

Hypotheek afsluiten en geld toe krijgen
In Denemarken in de hypotheekrente dermate laag, dat het negatief dreigt te worden. Eén Deense bank overweegt om de negatieve hypotheekrente daadwerkelijk aan te bieden aan de klant. Spring nog geen gat in de lucht, want in Nederland is dit uitgesloten. In Denemarken hebben ze namelijk een andere manier om hypotheken te financieren. Doordat banken meer als tussenpersonen fungeren, betalen de Denen ook een aanzienlijk lagere hypotheekrente.

In Nederland hoeven wij dit niet te verwachten. Alleen al door de winstopslag die banken in de hypotheekrentes verwerken worden de Nederlandse hypotheekrentes kunstmatig hoog gehouden. De irritatie hierover stimuleert mij weer extra om nog meer af te lossen, maar het moet financieel ook mogelijk zijn.

2 opmerkingen:

  1. Je lost behoorlijk snel af. Zelfs in Groningen is het mogelijk om met schrijfwerk een goede blterham te verdienen. Knap.
    Als ik lees hoe snel je aflost, begint het bij mij weer te kriebelen, maar in de WW zijn mijn mogelijkheden belerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij heeft dan ook een doel en hij tobt niet zo vaak.

      Verwijderen