zondag 17 november 2013

Extra aflossing van €4.000



Centraal Beheer Achmea heeft mij toestemming gegeven om in november €2.000 extra af te lossen. Telefonisch toestemming gekregen om €4.000 af te lossen in plaats van €2.000.

Tot op heden heb ik in 2013 €5.000 afbetaald op mijn aflossingsvrije hypotheek. In oktober had ik toestemming gevraagd voor de extra aflossing.

De Belastingdienst heeft op basis van mijn salarisgegevens van 2012 mijn voorlopige teruggave herberekend. Ik had al jaren maandelijks een teruggave van ongeveer honderd euro. Door extra bijverdiensten (bloggen) moet ik jaarlijks in juni of juli flink bijbetalen. Sinds 1 januari van dit jaar ben ik een ZZP-er. Ik voldoe voor dit jaar aan het urencriterium (1.225 uren), dus heb ik recht op de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek. In eerste instantie moest ik ruim €3.000 bijbetalen, na het invullen van een voorlopige teruggave krijg ik €1.250 terug. Deze teruggave gaat uiteraard naar mijn hypotheekbank.

Telefonisch het bedrag verhoogd
Ik moet altijd vier tot zes weken voor de aflossing toestemming vragen aan de hypotheekbank. Het akkoord met een opgave van de nieuwe maandtermijn heb ik vrijdag ontvangen. Gelijk contact opgenomen met Achmea om te verzoeken om het bedrag te verruimen. Het was geen probleem om de aflossing te verruimen naar €4.000. Eind deze maand ga ik de extra aflossing verrichten.

Voor dit jaar kom ik op een totale aflossing uit van €9.000. In 2012 heb ik €14.000 afbetaald. De totale aflossing in veertien maanden bedraagt: €23.000.

15 opmerkingen:

  1. gefeliciteerd Juul, dat is weer een mooi bedrag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker gevoel altijd weer. Dat scheelt weer over 4000 de rente, die niet betaald hoeft te worden! Fijn! Wij hebben de toestemming binnen om in Januari een aflossing te doen van 8500. Dat gaat ons bijna 34 Euro p/m schelen, wat natuurlijk weer apart word gezet om weer extra af te kunnen lossen. Zo word de sneeuwbal steeds groter en gaat 'ie steeds harder! Een fijn gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het voelt inderdaad erg prettig. De eerste aflossingen had ik er moeite om grote bedragen af te staan, maar het voelt nu alleen maar goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een mooi bedrag. Wij mogen dit jaar nog 2000. En in februari gaan er nog eens 5000 en dan gedurende het jaar 12 x 500 en 200 om een rond bedrag te krijgen. Heerlijk zo. Alleen jammer dat je dat steeds moet aanvragen. Wij hebben alle vrijheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lastig bij ons is dat je het een maand van te voren moet aanvragen, volgende maand wordt er 7000 euro afgelost.
    Dan komt het brutobedrag per maand onder de 600 euro te liggen. Fijn gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Elke cent telt, als het om het aflossen van de hypotheek gaat. Jij gaat als een speer.

    Zelf zitten we voor 2013 aan onze maximum aflossing. Ik kan niet wachten tot het 1 januari 2014 is. De overschrijving staat zo wat al klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We zijn maar wat 'blij' dat we bij een 'staatsbank' zitten en onze 20 jaars rente onder de momentele marktconforme rente zit want we kunnen aflossen zoveel als we willen. Niks aanvragen, gewoon onaangekondigd aflossen. Schriftelijke terugkoppeling van de bank bijna binnen 1 week, gewijzigd contract binnen 4 weken. Grote bedragen aflossen went snel, kwestie van zuinig ofwel bewust leven en na verloop van tijd weet je niet beter en gaat het als vanzelf. Je realiseert je dan met hoe weinig je eigenlijk kunt rondkomen zonder als een sloeber te moeten leven zelfs met een gezin zonder dat je je eigen groente verbouwd of dat soort wollen sokken gedoe. Praktisch is het mogelijk met een minimum inkomen maandelijks rond te komen, de rest van het inkomen gebruik je om af te lossen. Dan gaat het snel. Kwestie van goed rekenen en doelen stellen en aan vasthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En hoe meer je aflost, hoe makkelijker je rond kan komen van een minimum inkomen... zo blijft het een positief gevoel geven! Ook hier geen vervelend gevoel over dingen achterwege laten of minder doen/kopen.

      Verwijderen
    2. Ja, en je realiseert je maar al te goed hoeveel meer 1000 Euro je moet aflossen voor een paar Euro korting op je maandelijkse hypotheeklasten. En het duurt lang voordat je de extra bedragen die je gebruikt om af te lossen eindelijk eens kan bijschrijven op je spaarrekening want dat is op het moment dat de hypotheek helemaal is afgelost! Iets om naar uit te kijken.

      Verwijderen
  8. Lekker als je de lasten ziet zakken. Wij wilden ook wel extra aflossen maar moeten toch wachten tot jan 2014 om dan 17400 af te lossen. (10%)
    2jaar geleden 174000 2x wat afgelost nu op 144000 en in jan naar 126600 dan weer een jaar geduld hebben. Grrrrr
    Vroeg om vervroegd af te lossen. Zij zeiden per 1000 € 86€ boete dat is bijna 9% belachelijk.
    Zei vast een reken fout dus niet. De rente is hard gedaald!!!!!!!!
    Zit op 5.05% dus niet echt hoog maar zou graag rest aflossen en dan 100000 op variabel zetten. Nu maar gewoon aflossen wat wat we hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou dat zijn toch mooie bedragen. Daar kun je trots op zijn.

      Verwijderen
    2. Ook wij moeten wachten. Maar het is al bijna Januari en laten we eerlijk zijn... dit is toch een groot luxe-probleem?! Laten we dankbaar zijn dat we in deze omstandigheden zitten dat we (te) veel kunnen aflossen. De bedragen die je noemt zijn geweldig en je komt er best zo!

      Verwijderen
    3. Wij hebben lange tijd geld opzij gezet als tegenwicht op onze aflossingsvrije hypotheek van 280.000,- Euri. Sinds 2 jaren lossen we elk jaar 20% van de hoofdsom af omdat de spaarrente niet meer rendeerd t.o.v. hypotheekrente en vermogensbelasting. Heb de Rabo gevraagt of ik dit jaar op 31 december alvast mijn aflossing van opnieuw 20% mag doen voor het komend jaar. (dus 1 dag te vroeg) Hiermee kon ik een aanzienlijke vermogensrendemendsheffing ontwijken. Dit was alleen mogelijk bij een boetebetaling van 5000,-. Voor 1 dag!!!
      Gezien het huidige klimaat waarbij zelfs 100.000,- geschonken geld zondermeer mag worden afgelost vind ik dit een schande.

      Verwijderen
    4. Rabobank zijn boeven. Wij willen onze bank zo snel mogelijk buiten gooien om eigen baas te zijn. Wij hebben weinig boodschap aan die rekenkundige methoden om geld te besparen met het hebben van een hypotheekschuld, zonder schuld is altijd veel goedkoper! Als we minder willen werken of een eenvoudiger baan met minder verdiensten so what? dat kan omdat je lasten veel lager zijn en het huis is van jezelf dus je hebt veel minder nodig - geweldig.

      Verwijderen
  9. Wij zijn tevergeefs al maanden aan het zoeken naar een goedkope hypotheeklening. Banken vergelijken, formulieren invullen ... niet eenvoudig voor een jong gezin heden ten dage. Onlangs bij een kredietmakelaar geweest die ons toch opnieuw het nodige zelfvertrouwen gaf ... hoop doet leven

    BeantwoordenVerwijderen