zondag 12 januari 2014

2013 een goed jaar geweest voor mijn beleggingspolis



Mijn hypotheek bestaat deels uit een beleggingshypotheek en deels uit een aflossingsvrije hypotheek. Gisteren heb ik het overzicht van mijn beleggingspolis ontvangen over het jaar 2013. Mijn resultaat uit beleggingen bedraagt €2.182.

Per 1 januari 2013 zat er €8.750 in de polis. Door nieuwe stortingen en door beleggingsresultaten zit er nu €11.629 in de polis. De waarde blijft ver achter op de prognose van 2003, maar ik heb de stijgende lijn weer te pakken.

Door de beursdip van een paar jaren geleden zijn veel mensen huiverig geworden voor beleggen. Dit is ook niet zonder reden, want beleggen neemt de nodige risico’s met zich mee. De waarde in de polis heb ik hoofdzakelijk belegd in Europese aandelen. Ik pas dit niet aan want mijn beleggingshypotheek loopt nog tot 1 juni 2031. Nog steeds biedt beleggen een hoger rendement in vergelijking met sparen.

De laatste vijf tot tien jaren van mijn hypotheek zal ik kiezen voor stabielere beleggingen. Een zware dip in de laatste periode kan namelijk niet meer hersteld worden in de resterende looptijd.

Ik heb ook toestemming gekregen om €2.000 af te lossen. Deze week ga ik de aflossing verrichten.

1 opmerking:

  1. Inmiddels zijn wij na jaren aflossen zover dat onze betaalde rente lager ligt dan de over ons huis berekende EWF.
    Dit heeft inderdaad zoals Juul schrijft bijkomend voordeel dat de wet Hillen van toepassing is. Dat betekent praktisch dat wij bij elke extra aflossing (reken even voor het gemak 50%) de helft van de rente die minder betaald hoeft te worden als extra netto voordeel noteren. Al met al een extra stimulans om af te blijven lossen.

    BeantwoordenVerwijderen