dinsdag 14 januari 2014

In totaal nu €25.000 afbetaald op de hypotheekschuld



Sinds september 2012 heb ik in totaal €25.000 extra afgelost. De maandelijkse besparing is niet zeer groot, maar wordt in kleine stapjes steeds groter.

Mijn totale maandelijkse besparing bedraagt €25.000 x 5,42% = €1.355 / 12 = €112,92. Dit is een bruto besparing want het fiscaal voordeel valt uiteraard ook weg. Mijn hypotheek loopt nog ongeveer 20 jaren. De besparing gedurende de resterende looptijd bedraagt: €1.355 x 20 jaren = €27.100 bruto. Daarnaast had ik over 20 jaren ook nog de schuld van €25.000 moeten aflossen. Hoezo extra aflossen is niet verstandig?

Als ik nu nog de beschikking had over dit bedrag, had ik het ook “leuker” kunnen besteden. Ik had een instapmodel van de Opel Insignia kunnen kopen (met inruil), een aanbouw aan het huis kunnen plaatsen voor de extra vierkante meters of een exclusieve nieuwe keuken aanschaffen. De in de hypotheek geïnvesteerde €25.000 zie ik bijna niets van terug. Ok! Mijn maandlast is nu €112.92 lager, maar verder zie ik er niets van terug.

Toch zou ik het niet anders willen. Mijn huis staat niet meer onder water en mijn maandlasten vormen een steeds kleinere aanslag op het besteedbaar inkomen. Naar mijn mening betaal ik nog steeds te hoge woonlasten, maar dat gaat de komende vijf jaren verholpen worden.

4 opmerkingen:

  1. Tien procent bij ons is 17.000,00. En net wat je zegt, daar hadden we de afgelopen drie jaar, drie x 17000, al aardig wat van kunnen doen. Onze auto is inmiddels tien jaar en de badkamer niet zo handig. Maar de daling in de maand vind ik een heerlijk gevoel. Mijn man gaat over zeven jaar met pensioen en dan moet het helemaal vrij zijn...... Zalig gevoel....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp helemaal wat je bedoelt! Het is zo'n fijn gevoel als je huis niet meer onder water staat! Wij zijn ook aan het aflossen en ik merk dat ik het ook gewoon fijn vind dat de maandlasten steeds lager worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn de laatste jaren met 48000 gezakt en mag pas in jan2015 weer af lossen (17400) maar ook ik twijfel vaak je kan daar zoveel leuke dingen doen. Maar nu ouder en wijzer dus verder af lossen en zo laag mogelijk proberen te komen.
    Maar 17400 is maar 45 netto naar beneden . Gelukkig nu op 306 netto per maand. Maar ja dat is altijd nog 10% van ons maandbedrag wat we minimaal nodig hebben/gebruiken.
    Hoop door te gaan en later als de kinderen zelf verdienen het beter te krijgen door meer over te houden om af te lossen of de kinderen te steunen bij aankoop huis.
    Moeilijk hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit jaar zijn we klaar met aflossen, geweldige bedragen die de deur uitgaan en de auto wordt maar ouder en ouder.....maar dat is het allemaal waard. Het is ook zo dat je na aflossen deze bedragen niet zo maar meer makkelijk aan iets anders uitgeeft, je blijft er mee bezig en inderdaad een nieuw spaardoel is studie van de kinderen bij elkaar sparen. En die andere auto? Zien we dan wel, heeft minder prioriteit.

    BeantwoordenVerwijderen