zaterdag 25 januari 2014

Hypotheekschuld weer verlagen met €2.500



Ik heb Achmea weer verzocht om een extra aflossing goed te keuren. Ik heb aangevraagd voor een ambitieus bedrag van €2.500. Het bedrag heb ik nog niet beschikbaar, maar met een paar weken moet het lukken.

Ik krijg veel mailtjes binnen van lezers van mijn blog over het extra aflossen. Vaak word ik erop gewezen dat het onverstandig is om spaargeld te investeren in het huis. In slechtere tijden kan ik namelijk niet beschikken over dit geld. Daar ben ik het hellemaal mee eens!

Ik houd voor mijzelf een flinke buffer aan. Met dit bedrag kan ik in slechtere tijden mijn inkomsten aanvullen gedurende een periode van een paar jaren. Het bedrag dat ik extra spaar bovenop mijn buffer, gebruik ik om extra af te lossen.

In de maand december heb ik veel extra schrijfopdrachten gekregen, waardoor ik nu in staat ben om weer een extra bedrag af te lossen. Ik kom nog wel een paar honderd euro tekort, maar de goedkeuring duurt toch nog wel vijf weken. Ik wil mijn hypotheek nu zo snel mogelijk onder de €170.000 hebben.

7 opmerkingen:

  1. Altijd fijn, die mijlpalen. Hoop zelf binnen een paar maanden op de 225 te zitten, daar kan ik echt naar uitkijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker van die mijlpalen,
    Ik lees vaker je hypotheekstanden, maar verbaas me altijd, als ik zo vrij mag zijn, want misschien ben ik een zeur. Ik kijk altijd gewoontegetrouw naar het laatste afgeloste bedrag, maar dan moet ik bij jou even doorlezen tot beneden.
    Geeft niet hoor, maar ik dacht, laat ik het eens zeggen.

    Wat je gedaan hebt in je CV staat het laatste ook altijd boven.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Opnieuw Beginnen@ - bedoel jij de 8 regels aan de rechterkant? Zodra het een scrollijst gaat worden, zal ik het aanpassen.

      Verwijderen
  3. Goed bezig! Een buffer aanhouden is inderdaad altijd slim en verder gewoon zo snel mogelijk aflossen. Er zijn genoeg mensen die het allebei niet doen, die roepen wel van 'je moet het niet in stenen steken', maar zetten het vervolgens ook niet zelf op een spaarrekening, dus dat schiet ook niet erg op. Ik zie dat je in zo'n 2 jaar €25.000 hebt afgelost, dat is de moeite!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een buffer aanhouden is inderdaad slim maar wat is een een goede buffer? Ik heb een deel van mij buffer gebruikt om af te lossen en in ruim een jaar tijd bijna 25.000 afgelost, woning stond overigens fors onder water. Als ik op dit moment kijk naar het rendement op het spaargeld dan is het misschien wel slim om nog extra af te lossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste heer Dijkhuis, u noemt een aardige buffer; hoe hoog is deze? Verder: hele interessante blog! Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De hoogte van de buffer is van meerdere factoren afhankelijk. Werkt u als zelfstandige of in loondienst (ivm rechten op sociale voorzieningen). Wat zijn de maandelijkse vaste lasten? Wat is de gezinssamenstelling. Uitgaande van een modaal gezin, zou ik een buffer aanhouden tussen de €30.000 tot €35.000. De buffer moet voldoende hoog zijn om daling van het inkomen voor een langere periode op te kunnen vangen.

    BeantwoordenVerwijderen