vrijdag 27 maart 2015

Lagere hypotheekrente vanaf 1 april



Ruim één week geleden heb ik het taxatierapport van mijn huis naar Centraal Beheer Achmea gestuurd. Uit deze waardebepaling blijkt dat mijn schuld nu minder is dan 80% van de marktwaarde van mijn huis. Dit gaat mij een besparing opleveren van €60,42 per maand. Gisteren contact opgenomen met de verzekeraar om mijn verzoek te bespoedigen.

Veel banken en verzekeraars hebben op dit moment achterstanden in verwerking van verzoeken gericht op hypotheken. Bij navraag blijkt dat Centraal Beheer op dit moment een doorlooptijd heeft van ruim één maand. Dit duurt mij te lang.

In eerste instantie heb ik de WOZ waarde naar ze gestuurd, maar de risico-opslag hebben ze niet willen verlagen aan de hand van deze waarde. Deze terugkoppeling heeft ruim één maand op zich laten wachten. Deze keer had ik geen zin om nog drie weken te wachten tot mijn taxatierapport beoordeeld is. Er toch maar even een telefoontje aan gewaagd, en met resultaat.

Ze kunnen mijn verzoek niet met voorrang verwerken, maar de medewerker waar ik mee sprak heeft er wel voor gezorgd dat de verlaging van de risico-opslag al per 1 april 2015 doorgevoerd gaat worden.

Hieruit blijkt maar weer dat je contact moet houden met de bank of de verzekeraar om goede service af te dwingen!

9 opmerkingen:

  1. Kijk, goed bezig! Weer 60 euro die iedere maand opzij kan om de hypotheek mee af te lossen.

    Is het trouwens niet voordeliger om op de annuiteiten hypotheek (nu het beleggingsdeel omgezet is) af te lossen dan op de aflossingsvrije hypotheek? Bij sommige banken kan je er voor kiezen om het maandbedrag zelfs gelijk te houden waardoor je de hypotheek feitelijk inkort. Dan scheelt het ook de rente over de resterende periode.

    Gr

    Theo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je moet aflossen op het deel met de hoogste hypotheekrente.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rente speelt inderdaad ook mee. Ik krijg 15 april de sleutel van mijn nieuwe kasteeltje, dan heb ik een deel aflossingsvrij, en een deel annuitair. Als ik op annuitair eerst aflos en daarmee de looptijd inkort ipv de maandlasten verlaag, levert dat meer op dan als ik op het aflossingsvrije deel ga aflossen. (uitgaande dat na 30 jaar alles afgelost is, desnoods tegen die tijd in 1 keer)

    Rente is in mijn geval voor alle delen 2,8% (10 jaar vast)

    gr

    Theo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Theo, het maakt niets uit op welk deel je in dat geval gaat aflossen. In maandlasten kan het een verschil maken, maar onder de streep niets. Een extra aflossing van €5.000 op één van de hypotheekdelen gaat een rentevoordeel opleveren van €11,66 per maand. Het verschil zit in de manier hoe de aflossing verwerkt gaat worden.

      Verwijderen
  4. Goed bezig, Juul.
    Ook wij proberen weer in dusverre te sparen, dat we dit jaar weer minimaal €5000 kunnen aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een heel mooi resultaat, zo zie je maar dat je voet bij stuk moet houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat het voor elkaar is. Houd er wel rekening mee dat deze 60 euro een bruto besparing is en dat je over 2015 minder HRA terug zal krijgen dan eventueel al is begroot in een voorlopige teruggave 2015.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip. Wij hebben onze HRA nu per jaar laten uitbetalen. Zo voorkom je dat je terug moet betalen. Onze maandlasten zijn al zo laag, dat we de maandelijkse teruggave niet meer nodig hebben. We krijgen nu nog een ruime 600 terug van het afgelopen jaar, wat natuurlijk weer in de spaarpot gaat voor weer een aflossing!

      Verwijderen
  7. Hoi Juul, het is pas geregeld als de gewijzigde polis op de deurmat valt en dan ook nog met de correcte datum van ingang want dat wil de bank of verzekeraar nog wel eens gemakshalve vergeten en gaat meestal ten kosten van jouw portemonnee, we hebben voor een dergelijk akkefietje op basis van bevestiging schrijven van de bank zelf al 5 keer met klanten service moeten bellen in wekelijkse afstanden dus een maandje ben je zo verder en bijna iedere keer de meest smakelijke argumenten mogen aanhoren van de dienstdoende helper. Toen we echter NIET meer afhankelijk waren konden we er gerust op - weliswaar een zakelijke manier dus niet boos worden.. - tegen in gaan en na de laatste argumentatie met klanten service in de trant van:"daar kunnen wij toch niets aan doen?" Echt waar....we wisten niet wat ik hoorde....werd inderdaad het tegoed door de bank aan ons overgemaakt - een heerlijke edoch kleine overwinning. Front office (klanten service) en operations zijn verschillende afdelingen met heel andere bevoegdheden en we geven toe je moet altijd correct en netjes blijven want de jongens en meisjes van de klanten service kunnen er ook niet altijd iets aan je situatie doen maar ze kunnen zich wel realiseren dat ze de eerste vertegenwoordiging zijn naar de klant toe. Komen ze arrogant, onwetend of gemeen over naar de klant en voelt deze zich onbegrepen dan wordt de bank of verzekeraar ook al snel zo ervaren en dan wordt die ervaring hier geplaatst en zo dus in de sociale media verspreid. Het allervervelendste is dat je niet eenvoudig van bank kunt wisselen zoals je dat wel kan bij een leverancier van energie of verzekeringen etc als je slechte ervaringen met hen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen