donderdag 16 juli 2015

Lagere hypotheekrentes door extra aflossingen



Eindelijk heb ik van Centraal Beheer Achmea de nieuwe rentetarieven ontvangen. Deze zijn verlaagd doordat mijn hypotheek nu in een lagere risicocategorie valt. Mijn hypotheek viel eerste in de categorie >100% van de marktwaarde en nu in de categorie <80% van de marktwaarde.

Het voordeel zal in de meeste hypotheken groter uitvallen, want bij Centraal Beheer valt het tegen. De besparing bedraagt 0,10% tot 0,3%. Dit wordt veroorzaakt door oude hypotheekvoorwaarden die de verzekeraar uiteraard in mijn nadeel gebruikt. Mijn hypotheek ziet er nu als volgt uit.

Hypotheekdeel 1 – aflossingsvrije hypotheek: €47.876 x 5,12% = €204,27
Hypotheekdeel 2 – beleggingshypotheek: €66.534 x 4,21% = €233,97 (tot 1 juli 2015)
Hypotheekdeel 3 – aflossingsvrije hypotheek: €17.114 x 4,57% = €65,18
Hypotheekdeel 4 – aflossingsvrije hypotheek: €8.477 x 5,0% = €35,32

Totaal: €538,84 per maand

Besparing door de verlaging van mijn risico-opslag: €19 per maand.

Van mijn hypotheekdeel 2 is de rentevast periode per 1 juli beƫindigd. Ik heb de rente opnieuw vastgezet voor een periode van 10 jaar. De verschuldigde maandelijkse rente gaat hier nog verder door omlaag, maar daar ga ik pas mee rekenen nadat ik een bevestiging ontvangen heb.

Ik heb erg veel moeite moeten doen voor een maandelijkse besparing van €19, maar het is weer een stap in de juiste richting.

3 opmerkingen:

  1. Precies, elke euro is er een.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat het allemaal zoveel werk heeft gekost (en tijd!!), maar iedere maand 19 Euro is toch weer een behoorlijke besparing, die nu niet richting bak gaat, maar in jouw bezit blijft. Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier zitten wij op 90% en ben nu ook al een tijd met de R Bank bezig om het omlaag te krijgen, ook onze hypotheek valt onder de oude voorwaarden en daardoor gaat er 0,10 af, 1 gedeelte van de hypotheek valt wel onder de nieuwe voorwaarden en zakt daardoor met 0,5 procent. dit zou per 1 juli ingaan maar zie het helaas ook nog steeds niet terug op mijn internetbankieren, blijf er over mailen, bij ons scheelt het totaal toch bijna 50 euro bruto wat dan ook gelijk naar onze aflossing gaat. Succes nog even! Gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen