woensdag 1 januari 2014

Verzoek aan hypotheekbank – doorlooptijd van 50 werkdagen



In oktober en in december heb ik Achmea Bank verzocht om een herbeoordeling van de risicocategorie van mijn hypotheek. Ze blijken er 50 werkdagen voor nodig te hebben om mijn verzoek te beoordelen.

Mijn hypotheek is lager dan de WOZ waarde van mijn huis. Hierdoor valt mijn hypotheek in een lager risicogroep bij deze betreffende bank. Op 21 december schreef ik hier al over op deze weblog. Ik heb recht op een rentekorting van 0,2%. Dit geeft mij een maandelijkse bruto besparing van €29,33. De hypotheekbank heeft 2,5 maanden de tijd nodig om mijn WOZ-beschikking te beoordelen.

Dit kun je een klant toch niet met droge ogen mededelen! Een doorlooptijd van twee of een keer drie weken kan ik begrijpen, maar bij een doorlooptijd van 50 werkdagen is er toch sprake van een structureel probleem? Daarnaast kost hun achterstand mij in ieder geval 2 x €29,33 = €58,66.

Het probleem met dit soort mededelingen is dat je er niets aan kunt veranderen. Ik kan een klacht indienen, maar als die ook een doorlooptijd heeft van 2,5 maanden schiet ik daar niets mee op. Er zit maar één ding op! Wachten tot zij de moeite nemen om mijn verzoek in behandeling te nemen.

9 opmerkingen:

  1. De bank centraal stellen, en niet de klant! :-))
    Zag de videoclip op ABN Amro met het hele interview met Tros Radar. De bank vond niet dat zij goed in beeld waren gekomen.
    De li vond ik middels een tweet van Verhaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo juul,wist niet dat dat kon zelfs. Bedanktvoor de tip en ik ga het ook proberen.
    Gr john

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Johnnie - banken hanteren verschillende voorwaarden en vereisten. De kans is groot dat de bank de risicocategorie pas gaat aanpassen zodra de lopende rentevast periode ten einde is. Maar je moet het altijd proberen.

      Verwijderen
    2. Hee juul, ik moet 1500 bijstorten en dan ga ik 12 pmnd minder betalen. Opslag 0,1 procent verdwijnt dan.
      Nogmaals goed tip van jou.succes

      Verwijderen
  3. Achmea voert het KKV keurmerk. Onbegrijpelijk dat dit zolang duurt. Misschien aankaarten bij http://www.keurmerkverzekeraars.nl/?

    Het is mogelijk om een klacht te melden bij de Stichting toetsing verzekeraars. Als zij een klacht ontvangen, bekijken ze eerst of de klacht gaat over een keurmerkhouder en een van de keurmerknormen. Als dit het geval is, vragen zij de keurmerkhouder om opheldering. Als blijkt dat de keurmerknormen inderdaad zijn geschonden, gebruiken zij jouw klacht vervolgens in de beoordeling van de keurmerkhouder.

    Bedrijven met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren moeten aan zeventien normen voldoen. Deze normen vallen onder drie prestatiegebieden en het kwaliteitssysteem. Keurmerkhouders moeten ervoor zorgen dat:
    •de klant het product begrijpt (prestatiegebied 1)
    •het product geschikt is voor de klant (prestatiegebied 2)
    •de dienstverlening optimaal is (prestatiegebied 3)
    •zij een kwaliteitssysteem hebben dat de realisatie van de prestaties waarborgt

    Aan het derde punt ontbreekt het zo te lezen bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt, maar ik ga geen klacht indienen omdat het mij niets gaat brengen. Voordat de klacht is afgewikkeld zal mijn verzoek al afgewikkeld zijn.

      Verwijderen
  4. Lekker die 0,2% eraf! Is dit iets wat elke bank verplicht is te doen indien het risico wordt verlaagd en heeft dit te maken met de 75%, 100%, 125%EW?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben ditzelfde traject doorlopen bij Woonfonds (= ook Achmea), vervolgens kregen wij na circa 50 werkdagen bericht dat obv de WOZ beschikking de hypotheek maximaal 75% van de WOZ waarde mag bedragen om in aanmerking te komen voor verlaging van de risico opslag. Indien dat niet het geval was kon de waarde alleen verlaagt worden met het overleggen van een taxatierapport. Dit hebben wij inmiddels laten opstellen en opgestuurd eind november 2013 en ook hier weer een belachelijke lange doorlooptijd van 36 werkdagen, we wachten nog steeds op bericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben vorig jaar bij ING een verzoek tot herbeoordeling ingediend. Dit duurde ongeveer 3 weken. Vreemd was dat er negatief op gereageerd werd. Bij ons was het percentage van 85% naar 62% gedaald over een aantal jaren. Men gaf aan dat we al een top hypotheek (tussen 60 en 80% EW) hadden in plaats van een top-extra hypotheek (>80%). Dit blijkt dus iets te zijn dat niet in de hypotheekakte wordt opgenomen en niet te controleren is. Het zou kunnen zijn dat we bij het afsluiten gematst zijn door het toekennen van een top hypotheek ipv een top-extra hypotheek alleen is dat toen niet gemeld. We hebben onze hypotheek bij de hypotheker afgesloten en die heeft met name op hypotheekrentepercentage geshopt voor onze aflossingsvrije hypotheek zonder levensverzekering. Men doet een hypotheekofferte en vermeld er niet bij in welke categorie je zit of welk type hypotheek je afsluit en vervolgens kun je dus geen rechten ontlenen aan het eventueel overschrijden van een risicoklasse. We zitten sinds vorige week op 59,9% en hebben wederom een verzoek tot herziening opslag ingediend. Ben benieuwd hoe dit afloopt. We hebben door de afwijzing van vorig jaar wel zwart op wit gekregen dat we nu een top-hypotheek hebben. Kortom ik raad iedereen aan een verzoek tot herziening in te dienen als de risicoklasse indicatie niet duidelijk blijkt uit je hypotheekakte (uiteraard nadat je een aflossing hebt gedaan). Wij zouden nu in aanmerking moeten komen voor 0,2% minder risico-opslag, omdat wij nu naar een basis hypotheek gaan (ING termen).

    Ben het met eerdere reacties eens dat doorlooptijd van verzoek te lang is. Beoordeling van een dergelijk verzoek hoeft volgens mij nog geen 5 minuten te duren en zou zelfs met een online invulformulier automatisch kunnen worden ingevoerd in de bankadministratie. Maar ja, dan maak je het te makkelijk en dat kost natuurlijk geld.

    BeantwoordenVerwijderen