vrijdag 28 november 2014

Hypotheek aflossen ten laste van je pensioen



Volgens Staatssecretaris Jetta Klijnsma moet het in de toekomst mogelijk worden om je hypotheek af te lossen door alvast een voorschot te nemen op je pensioenrechten. Dus je gaat je pensioenpot leeg trekken om je hypotheek te kunnen verlagen. Wat een idioot plan!

Voor vrijwel alle Nederlanders dreigt een pensioentekort. Pensioenen worden bevroren en goede pensioenregelingen worden versoberd omdat de pensioenopbouw te kostbaar is geworden. Toch ziet Staatssecretaris Jetta Klijnsma mogelijkheden om pensioenen nog verder af te breken en het geld voor de eigen woning te gebruiken.

Een hypotheekvrij huis is je pensioen
Onterecht hoor ik mensen vaak zeggen dat ze geen pensioen op hoeven te bouwen. Een afbetaalde woning is namelijk hun pensioen. Deze denkwijze klopt niet. Je kunt namelijk pas van de overwaarde profiteren na verkoop van het huis. Na verkoop moet je wel weer zorgen voor vervangende woonruimte. Je komt dus terecht in een huurhuis met een veel te hoge huur. Het hebben van een pensioenvoorziening bepaalt de welvaart vanaf de pensioengerechtigde leeftijd.

Staatssecretaris Jetta Klijnsma zal de plannen in januari 2015 nader toelichten. Volgens haar zijn er twee mogelijkheden. Optie één is om een deel van de te betalen pensioenpremie te investeren in de eigen woning. Optie twee is om opgebouwde pensioenrechten af te kopen om hiermee de hypotheekschuld deels af te lossen. Volgens de Staatssecretaris zullen de gevolgen van deze twee opties beperkt blijven. Ze leiden tot een “beperkt lagere levenstandaard na pensionering”.

De plannen zullen doorgerekend zijn, maar iedereen kan toch op zijn vingers natellen dat de gevolgen groot zijn? Ik moet nog 25 jaar werken tot mijn pensionering, maar ik vraag mij af of tegen die tijd de AOW er nog is zoals wij deze nu kennen. Of moet ik zelfs doorwerken tot mijn 75e jaar? Mijn hypotheek aflossen met mijn pensioen ga ik zeker niet doen.

Kortom, een slecht plan!

13 opmerkingen:

  1. Als mevrouw Kleindenkend, sorry Kleinsma mij toch eens de ruimte gaf om niet mijn hypotheek af te lossen vanuit de stamrecht BV, dan zou ik best blij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vraag me toch echt af waar ze daar in Den Haag soms mee bezig zijn. Pensioen nu in je hypotheek stoppen en straks leven van je moestuintje zeker. Moet niet gekker worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op zich is een eigen huis toch ook je pensioen? Als je alles afgelost heb dan hou je toch veel over in de maand?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt. Maar de overwaarde moet je jezelf niet meer rijk rekenen.

      Verwijderen
  4. Ik ben het niet met je eens. Een afbetaald huis is een prachtige pensioenvoorziening.

    Maar...of je voor aflossen je pensioenvoorziening moet inzetten? Op dit moment lijkt keuzevrijheid een groter goed dan collectiviteit. Als de burger kiest voor het aflossen van zijn huis, en daar een deel pensioen mee opgeeft, dan is dat zijn keuze. Dat je daarmee ook solidariteit afbreekt is een nare bijwerking.

    En, hoe zit het dat fiscaal? Pensioen is in de huidige opzet uitgesteld loon. Je zet het nu apart, zodat het later - na pensioen - belast gaat worden. Jouw en mijn AOW gaat dus deels betaald worden doordat de overheid deze toekomstige belasting kan claimen. Ik maak me inderdaad zorgen als er pensioenen nu afgerekend gaan worden met de fiscus om huizen mee af te betalen.

    Volgens mij haalt de overheid dan inkomsten uit de toekomst naar het heden, en dat in een tijd waarin je huizen kunt financieren onder 3% voor 10 jaar vast? En waarin een overheid geld kan lenen onder de 1% voor 10 jaar?

    Wat leven we toch in een maffe wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mensen die een afbetaald huis als pensioen bedoelen, hebben het ook over de maandlasten die ze niet meer hebben. Met een afbetaald huis kun je nl. prima leven van alleen je AOW (mits die dan nog bestaat) Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij zal het ook erg moeilijk worden om te bepalen wat iemands opgebouwde en overgebleven rechten zijn.
    De pensioen pot is immers een collectieve pot. Stel deze pot wordt door 100 personen gedeeld en 99 personen maken gebruik van deze voorgestelde regeling en halen hun aandeel uit de pensioen pot, moet dan het overgebleven deel in deze pot worden gebruikt om vervolgens 100 pensioen van te betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het helemaal niet zo'n gek idee. Een afgelost huis is niet alleen vermogen, maar zorgt ook voor het totaal ontbreken van woonlasten. Dus het is op die manier wel degelijk ook een goed pensioenpotje.

    Tevens zegt ze dat het een mogelijkheid zou kunnen zijn voor mensen die daarin geïnteresseerd zijn. Als je dat niet wilt hoef je het dus niet te doen. Het is gewoon een feit dat er een boel mensen zijn die hun huis nog niet hebben afbetaald bij pensionering, dus voor die groep kan het wel degelijk een interessant plan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat het afkopen van pensioenen gewoon niet mogelijk moet zijn. Stel, een gezin kiest ervoor om de hypotheek deels af te lossen met pensioengeld. Na pensionering blijkt dat ze niet rond kunnen komen van de AOW en eventueel een klein pensioentje. Als het om grote groepen Nederlanders gaat, moeten wij gezamenlijk zorgen voor een oplossing voor dit probleem.

      Verwijderen
    2. Zo kun je allerlei voorbeelden bedenken. Misschien heeft iemand wel een eindloon-pensioen maar wel een karig basisloon en is die met de afkoop van een gedeelte van zijn pensioen wel heel erg geholpen.

      Zolang het een eigen keus is heb ik er nul problemen mee, en waarom anderen er wel een probleem mee hebben begrijp ik niet. Als je het niet wilt dan doe je het toch lekker niet.

      Verwijderen
  8. Zo lang het vrijwillig is, is het geen al te slecht plan, volgens mij. Je maandlasten zijn dan zodanig laag, dat je je redelijk tot (heel) goed kan redden met alleen je AOW, zoals Julia ook al schreef. Dat is een grote mede reden dat ik nu aflos. De maandlasten zoveel naar beneden krijgen, dat een terugval in inkomsten geen drama zou hoeven zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Stel je lost je huis af met je pensioen en je overlijdt op je 62ste. Dan is er iets opgesoupeerd terwijl je er dan geen recht meer op hebt. Hoe loopt het dan. Moet je partner dan het huis verkopen en terug betalen? Je weet toch nooit of je van je pensioen gebruik gaat maken, er gebeuren zoveel nare dingen in een mensenleven. Een afbetaald huis is een mooie pensioenvoorziening maar met een annuitenhypotheek bereik je dat al. Heb je aflossingsvrij dan moet je zelf voor aflossingen zorgen, indien mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Indien het pensioenkapitaal wordt gebruikt om af te lossen, gaat dit ten koste van het vermogen. Bij eerder overlijden volgt er een uitkering uit het overlijdensrisicodeel van het pensioen. Het deel dat al gebruikt is hoeft dus niet terugbetaald te worden.

      Verwijderen