vrijdag 20 november 2015

Aflossen is een verslaving


Eind december komt er een interview met mij in een bijlage van de Elsevier. Online kun je de tekst al lezen op Voormorgen.nl. Het interview begint met “‘Verslavend’, noemt Juul Dijkhuis (1972) het aflossen van zijn hypotheek”. Het is een samenvatting geworden van mijn aflosverhaal.

Als je fanatiek bezig bent om de hypotheek naar nul te krijgen kom je in een soort flow terecht. Als je net begint met het aflossen kost het moeite om grote bedragen geld eenvoudig over te maken, maar na een aantal aflossingen zie je er erg naar uit. Je krijgt er niets tastbaars voor terug, maar het vergroot mijn levensvreugde. De omschrijving verslavend vind ik treffend.

Naast mijn verhaal over het aflossen staat hierin ook verwoord dat ik veel kracht haal uit jullie reacties en tips. Het is zeer prettig om jullie mening te horen over mijn manier van aflossen. Mijn weblog is een soort dagboek voor mij geworden. Tijdens het schrijven van blogs laad ik mijzelf weer op om de volgende aflossing bij elkaar te schrapen.

9 opmerkingen:

  1. Mooi artikel! Je bent echt een voorbeeld voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen. Al vind ik dat het (bijna standaard) tegen advies wat gegeven wordt om meer rendement te behalen met beleggen niet voor iedereen is weggelegd. Ondanks dat ik best wel weet hoe het werkt kan ik er toch geen bal van. Ik ben blij dat ik er juist net vanaf ben, want het brengt enorm veel stress met zich mee. En volgens willen mensen zoals jij en ik daar juist vanaf. Beleg jij ook Juul? Of ga jij voor veilig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben absoluut niet tegen beleggen. Op lange termijn is het nog steeds een overweging waard. Mijn prio staat nu op aflossen, dus beleggen zit er even niet in.

      Verwijderen
  3. Wij vinden het ook verslavend. Mijn man wilde destijds nooit extra aflossen en hij is nu helemaal 'om'. Komend weekend gaan we weer een bedrag overmaken en dat is de laatste aflossing van een heel dure hypotheek en dan zijn we daar van af :-)
    Als we in dit temp doorgaan zijn we in minder dan tien jaar van onze hele hypotheek af. Dat zou heel mooi zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij zijn bezig vanaf 2010 en hebben nu 100.000 euro extra afgelost, dat scheelt ons 500 euro in de maand aan hypotheek, die we natuurlijk ook weer aflossen, het gaat dus steeds sneller.
    Onze kinderen zijn sinds een paar jaar alle drie het huis uit en 2 zijn financieel geheel zelfstandig dat scheelt ook heel veel geld.
    Het feit dat we over de ton extra aflossing gingen hebben gevierd (etentje) verder komen we niets te kort, maar gooien we t geld beslist niet over de balk
    Elke extra dienst die we mee kunnen pakken pakken we mee, t is een verslaving inderdaad
    Over 6 jaar hopen we onze hypotheek geheel afgelost te hebben, ( bij blijvende gezondheid en baanbehoud)
    we zijn beslist geen grootverdieners, maar mensen met een doel (alleen wat te laat begonnen )
    Het lezen van blogs over dit onderwerp houd mij scherp, , ik geniet van de jouwe!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi verhaal! En inderdaad: het is voor iedereen haalbaar, zolang je maar wilt. Te weinig inkomen (of te veel bij een ander) wordt vaak aangehaald als reden om het niet te doen of waarom het niet zou kunnen. Ik heb inmiddels ook ongeveer €60.000 afgelost en dat heeft me op allerlei fronten al heel wat opgeleverd. Nu gaat het even iets langzamer, omdat ik het huis te koop heb staan en ook graag een buffer opbouw. Voor mij is het toch eens in de zoveel tijd weer even afwegen welke prioriteit het aflossen krijgt. Het liefst was ik nog veel eerder begonnen (of misschien zelfs wel voordat ik überhaupt dit huis kocht), maar dat is nu eenmaal niet zo. En vergeleken met veel anderen ben ik juist weer vroeg, dus wat dat betreft prijs ik mezelf ook weer gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk artikel! Negatieve reacties zijn er vaak. Ik denk toch dat veel mensen er niet aan durven. Het lijkt in het begin ook zo'n enorme berg, waar je tegenaan kijkt. Maar hier enkel nog een heuvel, die we nog willen nemen. Het gaat wat trager dan eerst en de winst is ook een stuk kleiner. Maar als je onder de 100 p/m komt, voel je toch iedere Euro weer! De verslaving is er nog niet uit bij ons. Gelukkig maar. Op naar nul!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het interview lijkt mij maar een karige samenvatting van je wel en wee. Wist niet dat je in 2012 ontslagen was. Vervelend. Dan komen de inzichten vaak pas. Zo onafhankelijk mogelijk zijn van je werkgever is altijd een heel goed streven. Ik verwacht sowieso dat maar weinig mensen zich bewust zijn van de situatie wat als je werkloos wordt. Pas dan worden ze zich bewust van hun uitgavenpatroon, eigenlijk is het altijd van belang op de hoogte te zijn of je nu een uitstekende baan hebt met dito salaris of juist niet want ook die top verdieners vallen wel eens diep als ze inkomsten verliezen. Dat commentaar van die onafhankelijk financieel planner is ook een dooddoener, onafhankelijk, hoezo onafhankelijk, onpartijdig zou een beter woord zijn. Als particulier kun je beter altijd streven naar schuldenvrij bestaan, beleggen is dan eigenlijk gokken met geld dat je eigenlijk niet kunt missen en je bent meestal te klein om een verschil te maken op de beurs, de winst pakkers dan zijn anderen.

    BeantwoordenVerwijderen