vrijdag 22 februari 2013

Weer €2.000 minder hypotheekschuld



Vandaag weer een feestelijk moment. Vanmiddag heb ik weer €2.000 overgemaakt naar mijn hypotheekbank. Mijn aflossingsvrije hypotheek bedraagt nu nog €89.352.

Ik heb weer een klein stapje gezet om mijn aflossingsvrije hypotheek naar nul te brengen. Mijn totale hypotheekschuld bedraagt nu €182.976.

Het is een kleine stap, maar de maandlasten zijn weer iets lager en de schuld weer kleiner. Ik kies er bewust voor om meerdere aflosmomenten in het jaar te hebben. Dit is namelijk belangrijk om de motivatie vast te houden. Er zijn leukere uitgaven om mijn geld aan te besteden, maar ik doe het voor een goed doel.

De komende maanden verwacht ik grote uitgaven waardoor het aflossen minder snel zal gaan. In de periode van begin december 2012 tot eind februari heb ik €2.000 weten bijeen te brengen om af te lossen. Ik ben bang dat mij dat de komende maanden niet gaat lukken. Mijn 14 jaar oude auto zal waarschijnlijk op korte termijn vervangen moeten worden. Dit betaal ik vanaf mijn spaarrekening, maar vervolgens leg ik mijzelf wel de verplichting op om te gaan sparen om mijn spaarbuffer weer aan te vullen. Ik hoop in de zomer weer €2.000 af te kunnen lossen.

5 opmerkingen:

  1. Goed hoor, onze spaarpot had ook 2000 euro kunnen aflossen,maar helaas cv-ketel ging kapot, dus nu maar weer verder sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd!!

    Wij gaan binnenkort waarschijnlijk ook weer een flinke aflossing doen.... Eerst nog even afwachten of mijn contract verlengd wordt. Als dat namelijk niet zo is, tsja... dan kunnen we het geld beter als een buffer gebruiken voorlopig

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte! Regelmatig lezen wij je blog, en ook wij hebben er eind 2012 voor gekozen om onze aflossingsvrije hypotheek af te bouwen. Belangrijkste reden voor ons is het willen voorkomen van een restschuld bij verkoop van de woning. Alles boven het bedrag waar geen VRH over betaald hoeft te worden lossen we maandelijks in kleine stapjes af. Wellicht storten we op termijn meer om te voorkomen dat ons huis nog verder 'onder water' komt te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor jullie reacties en felicitaties. @Anoniem - Ik ben mijn aflossingsvrije hypotheek ook mede aan het aflossen ivm de restschuld die ik zal overhouden bij verkoop van mijn huis. Ik vermoed dat ik mijn huis niet kan verkopen voor €182.976, dus houd ik een restschuld over bij verkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is aflossen verstandig ook als je geen restschuld hebt of krijgt,zoals bij ons, aflossings vrije hypotheek van 17% van de WOZ waarde ?

    BeantwoordenVerwijderen