zondag 15 juni 2014

Extra aflossing foutief verwerkt



Gisteren heb ik de schriftelijke bevestiging van mijn extra aflossing van €1.600 ontvangen van Centraal Beheer Achmea. Helaas hebben ze een foutje gemaakt. Het bedrag is afgeboekt van een verkeerd leningdeel.

De aflossing had betrekking op een deel van de hypotheek waar ik 5,42% over betaal. De geldverstrekker heeft het bedrag nu afgeboekt van een ander deel van de hypotheek waar ik 5,1% hypotheekrente over betaal. Voor de zekerheid heb ik mijn overschrijving nog even gecontroleerd, maar de fout ligt niet bij mij. Ik heb gelijk een mail gestuurd met het verzoek om de fout te herstellen. De fout levert maar een maandelijkse verschil op van bruto €0,43, maar toch wil ik dat ze de fout gaan herstellen.

Waarschijnlijk gaat het weken duren totdat ze de fout herstellen. Banken en verzekeraars hebben het namelijk ontzettend druk met hypotheken. Er worden weer meer hypotheken gesloten en de hypotheken die lopen worden massaal omgezet naar een andere vorm of er wordt op afbetaald. Ik heb er alle begrip voor dat het verzoek iets langer op zich laat wachten, maar het moet hersteld worden.

Het blijft goed opletten!

7 opmerkingen:

  1. Dat is vreemd, vooral als je het leningnummer erbij vermeld hebt. Gelukkig is zoiets bij ons nog nooit gebeurd. En ja, ik zou het ook laten corrigeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit bij ING. Kan me hypotheekdelen zien, achter elk deel staat button met ' extra aflossen' en ik kan bedrag invullen en gaat zo van me lopende rekening af. Gaat elke keer perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We zitten bij een genationaliseerde bank die de hypotheken portefeuille bij de Direktbank heeft ondergebracht zucht.....er zou niets aan het contract veranderen - wel dus! Het extra aflossing procedé is nu compleet anders en helemaal niet flexibel meer. Deze jongens hebben het nu ook razend druk, laten we hopen dat het allemaal soepel gaat in de nabije toekomst.
    Ik zou #&%$§&%# boos zijn als de extra aflossing verkeerd gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er is bij ons al zo vaak iets fout gegaan, of het duurde allemaal veel langer dan beloofd... zucht! Ik vind ook nog steeds dat het met een belachelijke omweg gaat allemaal!! We moeten een schriftelijk verzoek indienen tot extra aflossen en daar gaat dan een volle maand overheen voordat het daadwerkelijk afgelost mag worden (je moet het een maand van tevoren aanvragen) en dan gaat het nieuwe termijnbedrag pas in op de eerstvolgende volledige maand. Pas sins kort kost het ons geen postzegel meer, maar ik ben niet blij met de SNS!! Wel mogen we vanaf nu 20% boetevrij aflossen i.p.v 10%. Dat maakt me dan wel weer blij, maar al dat gedoe, terwijl er echt banken zijn waarbij het veel makkelijker gaat; zie anoniem van 19.22

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja anoniem van 16 juni 09:58, de ING is dan ook (nog) geen staatsbank hè hè hè...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Yep, ASR hypotheek is nu Direktbank geworden en ik loop tegen dezelfde andere procedure aan als hierboven omschreven. Er wordt gemeld dat de voorwaarden niet gewijzigd zijn in de welkomsbrief die uit het niets op de mat lag. Na het indienen van een klacht hebben wij doodleuk teruggekregen dat de voorwaarden niet zijn veranderd maar slechts de procedure! @#$@!$%^$.
    Vandaag opnieuw een brief gehad, Direktbank is nu ABN Amro geworden. En zo zijn we in een paar maanden tijd van ASR naar Direktbank naar ABN Amro met onze hypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem van 17juni2014 19:49 - wij hebben vandaag dezelfde brief ontvangen van de Direktbank. Inderdaad #&%$§&%# ! We zijn dit jaar van de hypotheek af maar het is wel een kwestie van even volhouden en doorzetten op die manier, via ASR was het gemakkelijker geweest allemaal. Kortom van de ene staatsbank naar de andere staatsbank.

    BeantwoordenVerwijderen