donderdag 19 juni 2014

Is Aegon bang voor mijn aflosverhaal?



Aegon heeft huiseigenaren de mogelijkheid gegeven om hun woonverhaal te delen. Het populairste woonverhaal zou gepubliceerd worden op Nu.nl. Graag deel ik mijn verhaal over het aflossen van mijn hypotheek. Ik zat met mijn verhaal in de top drie, maar het verhaal paste achteraf gezien niet zo goed in het straatje van de bank/verzekeraar lijkt het.

Op 8 mei heb ik mijn aflosverhaal op Wonen.aegon.nl/woonverhalen/ laten zetten. Via diverse kanalen heb ik gezorgd voor veel lezers van het verhaal. Vanaf begin juni staat mijn verhaal in de top acht van meest gelezen verhalen. Op het verhaal van twee bekende Nederlanders na stond mijn verhaal in de loop van juni op nummer één. Mijn verhaal werd genomineerd en zat bij de laatste drie woonverhalen. Toen ontstond het mirakel van de concurrerende verhalen.

Een op 28-04-2014 gepubliceerd verhaal was tot 19 juni 2014 tussen de 800 en 850 keer gelezen. Op 19 juni stond de teller opeens op 1.250 lezers. Een vergelijkbare ontwikkeling heeft een op 12 maart 2014 gepubliceerd verhaal ook doorgemaakt. Dit zijn verhalen die niets met het aflossen van hypotheken te maken hebben.

Ik kan het niet aantonen, maar de overige twee verhalen hebben er in één dag ontzettend veel lezers bij gekregen. Is ben ervan overtuigd dat er met de cijfers gerommeld is, maar ik kan het niet aantonen.

Is Aegon bang voor aflosverhalen? Hier zijn nog meer aanwijzingen voor, want bij de nominatie vielen ze er al over dat mijn aflosverhaal gebaseerd is op een hypotheek van Centraal Beheer. Erg toevallig dat de andere twee verhalen in één dag 20% tot 50% meer lezers aantrekken dan in de voorgaande 52 tot 74 dagen.

Update 23-06-2014: Naar aanleiding van mijn verhaal heeft Aegon de moeite genomen om contact met mij op te nemen en de selectie van de winnaar nader toe te lichten. De uiteindelijke winnaar blijkt de laatste dag zeer actief gepromoot te hebben via social media. Hiermee neem ik genoegen en sluit ik het geheel af.

10 opmerkingen:

  1. Joh, verzekeraars en banken interesseren jouw persoonlijke situatie helemaal niets, het is puur zakelijk allemaal en dat overal in de wereld. Aan de andere kant kunnen die individuen best een manier gevonden hebben om hun verhaal vaak aan te klikken via social media misschien? Maar kop op! Ik lees je blog wel gewoon en vele anderen ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer, dat de bank zich zo in de papieren laat kijken!! Zij zijn er beslist niet bij gebaat als al jouw lezers ook aan het aflossen slaan. Ik deed het al en ben altijd alleen nog maar extra gemotiveerd om alles op alles te zetten om niet meer afhankelijk te zijn van deze instellingen, die hun eigen spoor trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zegt heel veel over de integriteit van deze verzekeraar. Dit is precies het probleem uit het verleden waar ze niet van geleerd hebben. Wees vooral eerlijk. Je moet hier iets mee doen Juul!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer een extra motivatie om af te lossen. Er is niets anders geworden bij de verzekeraar. De polishouders krijgen weer een kleine compensatie voor de te hoge kosten. Dit verhaal bewijst (waarschijnlijk) maar weer dat de verzekeraars alleen maar aan zichzelf denken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een blunder! Waarschijnlijk dachten ze daar komt nooit iemand achter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Slecht van hen, en jammer dat ze moeten manipuleren. Zegt iets over hen en niet over jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou ja zeg! Kan het misschien zijn dat die ander net als jij "Via diverse kanalen heb ik gezorgd voor veel lezers van het verhaal"? Moet eerlijk zeggen dat ik niet echt begrijp waarom een verzekeraar zo iets zou manipuleren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt mij onmogelijk. Na de nominatie van mijn verhaal kregen ze spijt van mijn nominatie. Op dat moment was mijn verhaal ongeveer 1.000 keer gelezen. De winnaar stond toen nog op ruim 800 (weet niet precies). De winnaar heeft over de voorgaande 52 dagen ruim 800 lezers mogen ontvangen. In dag 53 krijgen ze er in één keer 400 lezers van het verhaal bij. Op zich is dit mogelijk. Maar hetzelfde fantastische resultaat is ook een tweede verhaal overkomen. Dit in combinatie met hun twijfels omdat ik een hypotheek bij Centraal Beheer heb, verklaart alles.

      Bij mij is er geen twijfel, maar zij gaan dat natuurlijk nooit toegeven. Ik heb dit inmiddels bij de verzekeraar zelf neergelegd. Het blijkt namelijk dat ze voor deze actie een marketingbureau hebben ingeschakeld.

      Verwijderen
  8. days of our lives20 juni 2014 om 12:39

    Het is wel opvallend dat twee nietszeggende verhalen ineens bovenaan staan. Verhalen die het goed deden/doen bij de trend van 10 jaar geleden. De een predikt doorstroming in de regio Amsterdam, de ander het verkopen van een huis welke lang in de familie zat, met aanbeveling dat het allemaal zo mooi is onderhouden en gerenoveerd.

    Dit zijn verhalen die weinig van toepassing zullen zijn bij wellicht meer dan 1 miljoen hypotheekhouders, bij wie de huizen onder water staan en waar verkoop en doorstroming wel de laatste opties zijn waarin de oplossing moet worden gezocht. Dan is het verhaal van Juul een stuk concreter, maar zoals bekend niet erg gewenst door (nog steeds veel) banken en verzekeraars.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een marketing bureau kan een (twitter/facebook/mail....) actie hebben gehad om specifieke verhalen te prmoten. Of de verhalenmakers hebben dat zelf gedaan (jij toch ook?). Maar 50% lezers erbij op dag 53 is wel raar. Was dat misschien een correctie van een technische telfout?
    Ik ben het met je eens, het riekt. Zonder verhaal stinkt het. Ben benieuwd of Aegon de ballen heeft om een goed verhaal te brengen en je een goede uitleg te geven. (En dan hopen dat het de echte uitleg is)

    BeantwoordenVerwijderen