woensdag 8 mei 2013

Hypotheekrente verlaagd van 5,75% naar 5,42%



Vanaf 1 mei betaal ik minder hypotheekrente over mijn aflossingsvrij deel van mijn hypotheek. Ik heb de lopende rentevast periode opengebroken en korter vastgezet. De besparing bedraagt €24,57 bruto per maand.

De lopende rentevast periode stond nog vast voor een periode van tien jaren. Doordat ik het contract heb opengebroken, heeft de bank mij naar verhouding een hoge hypotheekrente voor een vaste periode van vijf jaren in rekening gebracht. De bank heeft de verdiensten over de lopende rentevast periode nu verwerkt in de kortere overeenkomst.

Waarom heb ik gekozen voor een kortere rentevast periode?
Ten eerste denk ik dat de hypotheekrente de komende jaren ook nog wel laag zal blijven. Ten tweede zal de schuld in mijn aflossingsvrije hypotheek de komende vijf jaren sterk gaan afnemen. Sinds 1 januari heb ik nog maar €2.000 af weten te lossen door enkele grote uitgaven. Een andere auto heeft mij een bijbetaling van €4.000 gekost en uiteraard moest de zomervakantie al weer betaald worden. Dit jaar hoop ik in ieder geval €10.000 af te lossen.

De maandelijkse besparing door het inkorten van de rentevast periode is beperkt, maar dit bedrag kan ik weer gebruiken om mee af te lossen. €24,57 is een bruto besparing. De netto besparing zal ongeveer €14 bedragen. Een jaarlijkse besparing van €168.

3 opmerkingen:

  1. Volgend jaar september loopt onze rentevaste periode af. Hoelang denk jij dat de hypotheekrente nog zo laag zal blijven?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Astrid@ - Dat is moeilijk te zeggen. Ik verwacht dat de hypotheekrente niet veel verder omlaag gaat. Hoogstwaarschijnlijk zullen de banken de hypotheekrentes niet meer sterk laten zakken. Zodra het wel weer gaat stijgen zal het geleidelijk gaan. De ontwikkeling van de hypotheekrente is moeilijk te voorspellen. Persoonlijk zou ik het aandurven om een korte rentevast periode aan te houden. Mocht de rente wel geleidelijk gaan stijgen, breek de lopende periode dan op en kies alsnog voor een langere periode

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je antwoord. Op dit moment (aflossingsvrij) variabel 3,5% en vast3,9%, deze kan oplopen tot 5,2%. Probeer zoveel mogelijk te sparen om als de rente gaat stijgen aftelossen, hoewel het spaargeld bijna niets oplevert, maar een buffer is ook plezierig. Groeten.

    BeantwoordenVerwijderen