vrijdag 31 mei 2013

Eerlijke hypotheekrente via Duitse banken



Vanaf vandaag is het mogelijk om een Duitse annuïteitenhypotheek af te sluiten tegen een scherpe hypotheekrente. Duitse banken gaan in een consortium de Nederlandse hypothekenmarkt betreden.

Een consortium van ongeveer twintig Duitse instellingen gaan hypotheken verstrekken in Nederland. Dit kan ons een aanzienlijke besparing opleveren aan hypotheekrente. Zoals ik al eerder heb geschreven rekenen onze Nederlandse banken een te hoge hypotheekrente in vergelijking met de ons omringende landen. De banken komen met allerlei redenen, maar duidelijkheid kunnen ze hier niet over verschaffen.

Via twintig onafhankelijke hypotheekbemiddelaars gaat het consortium voor €200 miljard aan geld uitzetten. Volgens de Volkskrant kan het voordeel oplopen tot 1,7 procentpunt uitgaande van een rentevaste periode van tien jaar onder de condities van NHG.

Dit is niet alleen goed nieuws voor mensen die een huis willen kopen, maar het zal de huizenmarkt ook goed doen. Een zeer lage hypotheekrente in combinatie met de scherpe huizenprijzen kan de huizenmarkt weer op gang helpen. Ik hoop dat de arrogante Nederlandse banken een flink marktaandeel gaan verliezen aan de Duitse banken. Het aantal van twintig bemiddelaars zal volgens mij snel uitgebreid moeten worden.

4 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens! ( en jammer dat onze hypotheekrente (5,8 %) nog 5 jaar vaststaat.
    Zou oversluiten dan toch verstandig zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat vraag ik mij ook af!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop er over 4 jaar mijn voordeel mee te doen! Onze rente staat vast voor 4,7%. Daar kan nog best wat vanaf! Hij is al lager omdat we al hebben afgelost tot de 75% van de waarde van het huis. Maar ik ga zeker ook bij de oosterburen kijken, tegen die tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier stond op teletekst al te lezen dat er veel louche partners betrokken waren bij dit consortium en dat e.e.a daarom nog uitgesteld wordt. Vind het nu al een stuk minder veilig aanvoelen.

    BeantwoordenVerwijderen