dinsdag 20 november 2012

Huizenprijzen zakken in 2013! Extra reden om af te lossen



De Rabobank verwacht een verdere daling van de huizenprijzen in 2013. De daling van de huizenprijzen in 2012 zal naar hun verwachting uitkomen op 6% en in 2013 zullen de huizenprijzen zelfs 7% zakken.

Deze daling wordt volgens de Rabobank voornamelijk veroorzaakt door een gebrek aan vertrouwen in de huizenmarkt en de problemen die ondervonden worden om een hypotheek af te kunnen sluiten.

Als een betrouwbare bank als de Rabobank publiceert dat zij verwachten dat de huizenprijzen in 2013 nog sterker zullen gaan zakken, geeft dat inderdaad geen vertrouwen in de huizenmarkt. Dit soort onderzoeken (en de media die er over schrijft) zorgt juist voor een verdere verslechtering van het vertrouwen.

Extra reden om hypotheekschuld te verlagen
Deze sombere berichten sterkt mij in mijn doel om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk, af te betalen. Mijn huis staat nu al onder water, eind volgend jaar zal mijn huis nog een grotere restschuld opleveren bij verkoop. Mijn hypotheekschuld bedraagt op dit moment €187.000. Stel het huis is nu €170.000 waard. Uitgaande van een daling van 7% in 2013, zal mijn huis eind 2013 nog maar verkocht kunnen worden voor €158.100.

Ik moet in één jaar tijd €28.900 extra aflossen om eind 2013 mijn huis zonder een schuld te kunnen verkopen. Een dergelijk bedrag zal niet lukken, maar de noodzaak om af te lossen is weer even helder gemaakt door de Rabobank.

1 opmerking:

  1. Bij dalende huizenprijzen is het voor mensen die oud zijn en niet willen verhuizen heel gunstig om niet af te lossen.
    De bank zal bij overlijden het verlies nemen, een verlies dat staat tegenover lange jaren van zeer hoge rente inkomsten.
    Aflossen staat gelijk aan het steunen van die arme banken.....Geef wat je zou kunnen aflossen aan de kinderen,elk jaar belastingvrij.

    Naflosser

    BeantwoordenVerwijderen