donderdag 15 november 2012

Hypothecaire beleggingsverzekering ook nog belast?



De bestaande huiseigenaren worden zeker niet ontzien, zoals de VVD wel beloofd heeft. Er zijn nu plannen om het onmogelijk te maken om met een box drie polis over te stappen naar een kapitaalverzekering eigen woning.

In de zomer van dit jaar heb ik mijn beleggingsverzekering om laten zetten naar een kapitaalverzekering eigen woning (KEW). Dit heb ik gedaan om te voorkomen dat de waarde in de polis mee gaat tellen als vermogen waar ik belasting over moet gaan betalen. Deze handeling zou vanaf 2013 niet meer mogelijk zijn als het aan de politiek ligt.

Dit is een maatregel die slechts weinig aandacht heeft gekregen in de media, maar die veel impact kan hebben. Vanuit mijn werk in de financiële dienstverlening weet ik dat hypotheekadviseurs in het verleden geadviseerd hebben om de polis in box drie te zetten. Deze box heeft namelijk als voordeel dat u flexibeler bent met de polis. Op het moment dat de waarde plus de rest van het vermogen boven de vrijstelling van €21.139 (€42.278 voor partners) komt, kan er alsnog voor worden gekozen om de polis om te zetten naar box één waar de eigen woning ook in zit.

De switchmogelijkheid schrappen kan een dure beperking worden. Stel, u heeft in het jaar 2025 een kapitaal opgebouwd in de polis van €150.000. Daarnaast hebt u een belegd vermogen van €25.000 en een spaarkapitaal van €10.000. Uw totale vermogen in box drie bedraagt €185.000. Uitgaande van de huidige vrijstelling, moet u belasting gaan betalen over €142.722 (op basis van dubbele vrijstelling). Indien de heffing over vermogen op dat moment gelijk is aan nu, moet u €1.712,66 aan belasting gaan betalen. Het opvolgende jaar wordt er opnieuw een aanslag naar u gestuurd gebaseerd op het vermogen van dat moment.

Laat u zo snel mogelijk informeren door uw verzekeraar, tussenpersoon of hypotheekadviseur!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten