zaterdag 24 november 2012

Lijfrenteverzekering afkopen om hypotheek af te lossen



In september heb ik €12.000 afbetaald op mijn aflossingsvrije hypotheek. Een deel van dit geld was afkomstig uit een premievrije lijfrenteverzekering.

Het spaarloon stortte ik in het verleden door in een lijfrenteverzekering. Een paar jaar geleden heb ik de premiebetaling stopgezet. Sindsdien liep de verzekering premievrij door. Ik heb de verzekeraar begin 2012 verzocht om de waarde in de polis op te geven en om een afkoopvoorstel te sturen. De waarde in de polis bedroeg €3.500. Dit bedrag is normaal gesproken niet opneembaar, omdat het een lijfrenteverzekering betrof. Afkopen van een lijfrenteverzekering heeft tot gevolg dat er 52% loonbelasting betaald moet worden plus een strafrente (revisierente) van 20%. Er wordt echter een uitzondering gemaakt voor kleine lijfrentekapitalen.

Doordat de waarde in de polis lager was dan €4.242 kon ik de verzekering afkopen. Ik moest wel afrekenen met de Belastingdienst, maar dat moet toch een keer gebeuren. Een dergelijk bedrag doorzetten naar pensioendatum heeft geen zin, dus heb ik de polis afgekocht.

De verzekeraar heeft 42% ingehouden, dus heb ik een bedrag van €2.030 uitgekeerd gekregen. Dit bedrag is nu gebruikt om een deel van de aflossingsvrije hypotheek af te betalen. Dit leek mij een betere besteding dan het kapitaal in een te dure kapitaalverzekering te laten staan. Jaarlijks werden er namelijk hoge kosten ten laste van het opgebouwde kapitaal gebracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten