vrijdag 12 april 2013

Rentevast periode openbreken?



Ik heb bij mijn hypotheekbank een voorstel opgevraagd om de lopende rentevast periode open te breken. In het verleden heb ik gekozen voor een rentevast periode tot 2023. Nu ik mijn aflossingsvrije hypotheek versneld aan het aflossen ben, heeft het geen zin om de hypotheekrente lang vast te zetten.

Mijn aflossingsvrije hypotheek bedraagt op dit moment €89.352. Hierover moet ik nu 5,75% hypotheekrente betalen. Mijn doel is om jaarlijks €12.000 af te lossen. Indien ik dit haal, heeft het geen zin om de rente zo lang vast te zetten. Ik heb een voorstel gekregen van mijn bank. In kan nu kiezen voor een rentevast periode van 5 jaar tegen 5,42% rente. Mijn maandelijkse voordeel bedraagt €24,57 bruto. Daar staat tegenover dat mijn hypotheekrente slechts tot 2018 vast staat, in plaats van tot 2023. Over vijf jaren gerekend bedraagt de besparing: €1.474,20. In de praktijk is de besparing nog kleiner, want gedurende de looptijd blijf ik aflossen. De totale besparing zal in werkelijkheid ongeveer €750 zijn (inschatting).

Ik moet zeggen dat de besparing mij tegenvalt, maar toch doe ik het! Het is voor mij ook een extra stok achter de deur om mijn hypotheekschulden te verlagen. Het maandelijks bespaarde bedrag kan ik ook weer gebruiken om mijn hypotheekschuld te verlagen. Er blijft ten slotte meer over per maand.

Mocht het mij lukken om de komende jaren werkelijk €12.000 per jaar af te lossen, zit ik per mei 2018 nog met een aflossingsvrije hypotheek van €29.352. Als de hypotheekrente wel sterk gestegen is, zal de schade te overzien zijn.

Volg mij op Twitter!

5 opmerkingen:

  1. Hoe is het mogelijk dat er zo'n groot verschil in rentes is. Ik heb net getekend voor een renteherziening van 5 jaar voor 3,5 %. Ik vind 5,4 nog wel erg veel. zelfs onze oude rente was maar 4,5. Ligt het soms nog aan het hypotheek bedrag wat bij ons toch nog wel hoger is dan dat van U.?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Astrid, het verschil is inderdaad groot. Ik heb met de bank een contract gesloten tot 2023. Op mijn verzoek verstrekken ze mij een voorstel voor een kortere rentevast periode. De bank wil hier wel aan meewerken, maar daar moet ik voor gaan betalen. Ik moet eigenlijk de misgelopen inkomsten compenseren. Normaal gesproken konden ze nog 10 jaar lang 5,75% vangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Juul, vandaag las ik op iex een column van Jos Koets waarin hij schreef om niet extra af te lossen. In zijn voorbeeld ging hij ervan uit dat de verkoop hoger is dan de hypotheek. Ik kan me dit niet voorstellen nu zoveel hypotheken onder water staan. Wat is jouw mening hierover met name de column van Jos?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eigenlijk is het niet aan te geven in hoeverre het verstandig is om extra af te lossen. Het is namelijk afhankelijk van meerdere factoren. Zolang de verkoopwaarde hoger is dan de hypotheekschuld, is de noodzaak om extra af te lossen minder aanwezig. In bepaalde gevallen is het zelfs af te raden om extra aflossingen te verrichten. De gehele financiele huishouding zal betrokken moeten worden in een advies om te bepalen of het verstandig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kan hem wel openbreken sinds 2016 op meerdere manieren. bron: http://adviesnederland.nl/rentevaste-periode-openbreken/.

    BeantwoordenVerwijderen