vrijdag 28 augustus 2015

Pas op! Hypotheek niet blind oversluiten



Het oversluiten van je hypotheek is niet altijd verstandig. Ik sprak laatst huiseigenaren die onjuist geïnformeerd zijn door hun hypotheekadviseur. Ze zouden tientallen euro’s per maand besparen door de hypotheek over te sluiten naar een andere bank en een andere hypotheekvorm. Wat de adviseur “vergeten” was om te zeggen is dat de looptijd wel een paar jaren verlengd zou worden. De lagere lasten moeten nu drie jaar langer betaald worden.

De hypotheekadviseur geeft aan dat hij het wel duidelijk heeft aangegeven dat na het oversluiten de looptijd langer zou worden. Uitgaande van een drie jaar langere looptijd is er geen besparing op de maandlasten.

Dit soort situaties kun je als leek moeilijk voorkomen zonder hulp in te schakelen. Als je niet goed thuis bent in hypotheken weet je niet waar je op moet letten. Bij het oversluiten doe je er verstandig aan om bij meerdere hypotheekadviseurs langs te gaan voor een eerste gesprek. In dit gesprek wordt er al een globale berekening gemaakt en de diverse berekeningen kun je met elkaar vergelijken. Laat eventueel de tweede adviseur ook de calculatie van de eerste adviseur zien.

Door een second opinion aan te vragen heb je een kleinere kans op een verkeerde keuze. Het eerste gesprek word je nog niet in rekening gebracht, dus het gaat je geen geld kosten.

Zorg ook altijd dat je een offerte goed doorleest. Begrijp je iets niet? Stel er vragen over. Het oversluiten van een hypotheek gaat om grote bedragen. Het is dus niet vreemd dat je eerst alles wilt begrijpen voordat je een handtekening zet.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb er uiteindelijk zelf bewust voor gekozen om de looptijd weer te verlengen bij het oversluiten.
    Ik leef per slotte nu en kan het geld nu goed gebruiken. (bovendien ga ik al van aflossingvrij naar annuiteit dus dat is al een verbetering qua aflossen). Als ik later meer geld ga over houden, wat ik wel verwacht dan kan ik altijd nog extra aflossen om die sprong in looptijd goed te maken.

    P.s. Juul wat vind jij van het feit dat banken er zo lang over mogen doen om een wijziging te verwerken.
    Ik heb in juli een verzoek ingediend om mijn beleggingsdeel om te zetten naar een annuïteit incl alle papieren.
    Ik weet inmiddels dat ze op zijn vroegst in week 37 naar mijn dossier gaan kijken. Dat is 6 weken en intussen verdampt mijn beleggingswaarde behoorlijk met name afgelopen week. Bovendien betaal ik ook nog vrolijk 2 maanden langer de hoge rente. En wie weet hoeveel langer het nog gaat duren. Ik vind het eigenlijk oplichterij...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb tot juli 2015 gewacht op wijzigingen van begin maart. Het wordt helemaal erg als je maanden na je verzoek te horen krijgt dat je bepaalde verzoeken op een andere manier moet indienen. Het probleem is, je kunt er niets tegen doen.

      Jij moet goed opletten met het omzetten van je beleggingshypotheek naar een andere vorm. Op het moment dat jij het verzoek hebt ingestuurd, hebben zij het ontvangen. Je moet ervoor waken dat je na het verzoek het beleggingsrisico nog bij jou neerleggen. Het is niet jouw probleem dat ze weken/maanden achterstand hebben. Indien zij met een hogere koers rekenen, is er natuurlijk niets aan de hand.

      Verwijderen
    2. Wat voor actie kan ik daar dan tegen ondernemen? Als zij uiteindelijk met zeg maar 500 euro minder op de proppen komen als de oorspronkelijke afkoopofferte van ASR. Mijn verstrekker is Cmis en de pols loopt bij ASR. ASR hoeft alleen nog maar het akkoord van CMIS te ontvangen om de boel af te handelen.

      Verwijderen