woensdag 16 januari 2013

Aflossingsvrije hypotheek ongewijzigd laten lopen



Wegwijs.nl heeft een enquête gehouden onder 1.300 bezoekers van de website. Hieruit blijkt dat één op de vijf ondervraagde huiseigenaren extra willen aflossen op hun hypotheek. Tweederde van deze groep wil dat doen met een fiscaal vriendelijke spaarhypotheek.

In de enquête is ook de vraag gesteld: “Wat te doen met de (deels) aflossingsvrije hypotheek?”. Maar liefst 82% van de ondervraagden geeft aan niets aan te passen. In het artikel wordt ervoor gepleit om de aflossingsvrije hypotheek nog vóór 1 april 2013 om te zetten naar een bankspaarhypotheek. Ik heb ervoor gekozen om mijn hypotheek (beleggingshypotheek in combinatie met een aflossingsvrije hypotheek) ongewijzigd te laten. Ik doe dit vooral omdat ik de komende jaren veel spaargeld wil gaan gebruiken om zo snel mogelijk mijn hypotheek te verlagen.

Indien u niet versneld wilt gaan aflossen, kan het verstandig zijn om de hypotheek om te zetten naar een spaarhypotheek op basis van banksparen. Dit geldt zeker voor de huishoudens met een hypotheek op het huis dat hoger is dan de waarde van het huis. U moet wel rekening houden met de kosten die voortvloeien uit een aanpassing van de hypotheek. De kosten van de adviseur worden sinds 1 januari niet meer voldaan door de verzekeraar of de bank. Dit heeft weer als voordeel dat er minder kosten verstopt zijn in het product zelf.

Indien u vragen heeft over uw hypotheek, mag u mij die gerust mailen. Interessante vragen zal ik gaan beantwoorden op mijn blog. Uiteraard zal ik uw persoonlijke gegevens hierbij niet noemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten