vrijdag 25 januari 2013

Hypotheekregels toch niet verruimd



In december 2012 had de Eerste Kamer minister Blok gevraagd om te onderzoeken in hoeverre het haalbaar is om de hypotheekregels te versoepelen. Uit kostenoverweging is besloten om vast te houden aan de strenge regels.

De Eerste Kamer heeft om verruiming verzocht om de huizenmarkt niet nog meer schade toe te brengen. Waarschijnlijk gaat de praktijk uitwijzen dat er vanaf 1 januari 2013 nog grotere problemen zijn ontstaan op de huizenmarkt. Mogelijk worden de problemen dermate groot dat er alsnog maatregelen worden getroffen met betrekking tot de hypotheekregels.

De politiek blijft nog steeds de ogen sluiten voor de verdere daling van de huizenprijzen. Ik ben bang voor een zeer sterke daling van de huizenprijzen in 2013 met alle gevolgen van dien.

5 opmerkingen:

  1. en vorig jaar was er eerst nog sprake van dat er een belasting bonus zou komen voor mensen die extra aflossen op de hypotheek .
    Dat dat niet doorgaat vind ik echt een gemiste kans!
    Zou een enorme stimulans zijn om twijfelaars over de streep te trekken
    En de overheid heeft het geld in een paar jaar terugverdient omdat de mensen minder aftrek hebben.
    Dus een win -win situatie,
    Natuurlijk had ik er zelf ook graag van geprofiteerd, maar ook zonder lossen wij wel af.
    Maar ik denk dat de overheid ( en wij dus allemaal)er per saldo voordeliger uit was gekomen als ze wel het extra aflossen hadden gestimuleerd
    Zo jammer dat ze besloten hebben dat dat niet doorgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anna - Ik had ook gehoopt op een fiscale stimulering om extra af te lossen, maar helaas. Waarschijnlijk gaan ze hier ook geen moeite voor doen want huiseigenaren zijn nu ook al massaal hun hypotheek aan het aflossen. Een stimuleringsregeling gaat de schatkist namelijk geld kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Juul- is dat zo? Als iemand extra aflost en daarvan de helft nog 5 jaar extra af mag trekken ( zo was het plan ongeveer dacht ik) dan is dat 1/2 winst voor de belasting/ overheid ( anders lost die iemand niet af en trekt alles af) en na die 5 jaar is het hele voordeel voor de belasting/ overheid toch?

    Of is dat te kort door de bocht?

    je houd natuurlijk de mensen die toch al aflossen, maar omdat die de totale hypotheekschuld( de molensteen om de nek van de overheid) toch al verkleinen mogen die best wat profijt hebben .

    maar ik zie dus echt veel voordeel voor de overheid hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer dat het allemaal niet zo loopt als mensen hadden gehoopt. Zo wordt het wel erg bar en boos... Ik ben blij dat ik goed zit waar ik zit nu...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Extra aflossen kost op korte termijn veel geld voor de schatkist. Stel, je lost in een keer €20.000 af in 2013. Indien dit bedrag aftrekbaar zou zijn, is dat in één keer een zware belasting voor de schatkist. Op lange termijn kan het weer een besparing opleveren, maar op korte termijn kost het geld.

    BeantwoordenVerwijderen