zondag 3 februari 2013

Restschulden na verkoop gedurende 10 jaar aftrekbaar



Voor eyeOpen.nl heb ik mij onlangs verdiept in de mogelijkheid om restschulden af te kunnen trekken van het inkomen. De restschulden zijn nu voor een periode van 10 jaar aftrekbaar. De aftrekbaarheid verzacht het leed, maar de maandlasten worden zwaar na verkoop van het huis.

Mijn hypotheek bedraagt nu €185.000. Als ik mijn huis nu ga verkopen, verwacht ik een verkoopopbrengst van €175.000. Er zal dus een restschuld over blijven van €10.000. Eigenlijk klopt dat niet want de makelaar zal ook nog een rekening sturen, maar als ik uitsluitend uit ga van de hoogte van de hypotheek zal er €10.000 aan schulden over blijven.

Uitgaande van een hypotheekrente van 5% zal de maandelijkse rentelast over de restschulden bedragen: €500 / 12 = €41,67. Helaas is de praktijk anders. Het betreft namelijk een lening zonder een onderpand, dus de bank gaat waarschijnlijk eisen dat de schuld wordt ondergebracht in bijvoorbeeld een persoonlijke lening. De rente voor een consumptief is hoger. Een maandlast van €66,67 op basis van 8% rente is waarschijnlijker.

De schuld moet ook nog terugbetaald worden. Uitgaande van een terugbetaaltermijn van 5 jaren, moet ik naast de rentelast aan aflossing betalen: €10.000 /60 = €166,67. Door de maandelijkse aflossing zullen de rentelasten wel zakken, maar de restschuld zal moeilijk weg te werken zijn. Deze lasten moeten namelijk opgebracht worden naast de vaste lasten, waaronder de woonlasten voor de nieuwe woning.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten