zondag 5 mei 2013

Huizenmarkt uit het slop?



Er gaan steeds meer geluiden op dat de huizenmarkt zich in 2014 gaat stabiliseren. Persoonlijk ga ik daar ook volledig vanuit, maar de praktijk moet het nog uitwijzen.

Standard & Poor (Amerikaanse kredietbeoordelaar) kwam afgelopen week met positieve vooruitzichten over de Europese huizenmarkt. Door schaarste zullen de prijzen op langere termijn weer gaan stijgen. In 2014 zal er sprake zijn van een stabilisering van de huizenprijzen.

Niemand kan met zekerheid zeggen wat er gaat gebeuren. De afgelopen jaren hebben banken, belangenorganisaties en economen er wel vaker naast gezeten met voorspellingen en verwachtingen.

Via Twitter werd ik gewezen op een artikel op Volkskrant.nl. Het artikel is geschreven in april 2008, dus voor de sterke daling van de huizenprijzen. Hierin gaven onder andere de NVM en de Rabobank aan dat de huizenprijzen in 2008 gewoon zouden stijgen. Hieruit blijkt ook dat er niets zinnigs over te zeggen is. Door tal van situaties en omstandigheden kan de huizenmarkt zich op de korte termijn anders gaan ontwikkelen dan verwacht.

5 opmerkingen:

  1. Volgens mij valt er wel wat zinnigs over de richting van de markt te zeggen hoor. Ik ben het met je eens dat je weinig zinnigs kunt concluderen uit de meningen van NVM en Rabo. (en VEH en CPB en Rutte)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is een verschil tussen wat publiekelijk wordt gezegd over de verwachtingen en wat binnenskamers wordt geschetst. Ik ken verhalen van zowel bank als makelaars welke verwachtingen er heersten voordat de daling inzette (men wist wel beter i.t.t. wat men voorhield). We hebben het einde nog niet gezien en je kan makkelijk zeggen dat je in 2014 stabilisatie verwacht terwijl er voor 2013 er misschien nog 10% daling in kan zitten.

    En wat hebben we aan een kleine opleving (van bijv. 1%) na een nog te komen grotere daling (van bijv. 10%)?

    Schaarste? Dat is waar vele economen een studie van maken hoe je waarden opjaagt/aankopen stimuleert door ze als schaars voor te houden. Kijk eens naar wat er te koop staat! Schaarste? ....ja er willen meer mensen op paleis Soestdijk wonen dan dat er aan appartementen van te maken valt.

    Ik kan ook niet met zekerheid zeggen wat de huizenmarkt gaat doen...maar wel met grote waarschijnlijkheid zeggen dat we nog verder (fors) naar beneden kunnen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wanneer je de politiek en partijen als de NVM, S&P nog geloofd dan heb je het aan jezelf te danken dat je geld zult verliezen op vastgoed wanneer je nu tot over jouw oren in de vastgoedschulden zit en geen actie onderneemt.

    Denk zelf na mensen. De vastgoedmarkt zal nog veel verder dalen. Neem Spanje gerust als voorbeeld. Nederland is geen uitzondering. In Belgie en Frankrijk staat de vastgoedmarkt nu op springen.

    Die schaarste waar men over spreekt zal de prijs weer doen laten stijgen???? Ik denk het niet. wanneer de middelen (financiering) er niet zijn zal vastgoed maar een weg volgen: die naar beneden. Daar kunnen de meeste mensen zich niet tegenaan werken. Naast de bullshit schaarste zijn er nog veel meer factoren aan te dragen waarom de prijs niet zal stijgen!

    Wat betreft de economie; bestudeer (niet ff lezen) eens de kondratieff cyclus. Daarnaast, vastgoedcyclus die de meeste vastgoedjongens en -meisjes niet eens kennen houdt in: ca 50 jaar stijging waarna ca 26 jaar daling. In deze cyclus kan het natuurlijk tijdelijk omhoog en naar beneden gaan. Een echte groei van de economie en vastgoed is niet eerder te verwachten dan 2030-2035. Eerst gaat de GROTE klap nog komen.

    Zelf werk ik in de vastgoedwereld. Deze vastgoed"professionals" zien door de bomen het bos niet (meer). Al jaren word ik uitgelachen over wat er nu gebeurd en toen niet zichtbaar was voor het grote publiek. Mijn gratis advies; doe je eigen onderzoek en wel zo goed en zo snel mogelijk. Neem niets zomaar aan, ook niet van mij wat ik nu hier schrijf!

    En wanneer je de cyclussen echt begrijpt dan zie je ineens ook heel veel kansen door deze transitieperiode waarin we ons bevinden! Neem je de rode of de blauwe pil?

    Groet,

    Een eeuwige optimist!





    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, de Volkskrant. In dit artikel http://opnieuwbegonnen.blogspot.nl/2008/10/je-hebt-adviseurs-en-de-imf.html schreef ik dat IMF begin 2007 al schreef dat de huizenprijzen zouden gaan zakken.
    In die tijd hoopte ik nog steeds dat het met de beurs beter zou gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Begin 2007 stond dat in het FD. Ik besloot toen om naar het IMF te luisteren. Tegenwoordig vind ik het IMF niet meer met goede visies komen. Nog even en dan net zo politiek betrouwbaar als het CPB

    BeantwoordenVerwijderen