vrijdag 26 december 2014

Pas op de plaats in 2015



Het jaar 2014 is een zeer goed jaar geweest wat betreft extra aflossingen. In 2015 moet ik vooruitgeschoven lasten alsnog betalen en mijn spaarbuffer weer aanvullen.

Dit jaar heb ik in totaal €27.476 afbetaald op mijn hypotheek. Volgend jaar zal ik mijn aflosdoelen moeten bijstellen. In 2015 verwacht ik namelijk nog een belastingaanslag over het jaar 2013 en ook over 2014 zal ik nog moeten afrekenen. Daarnaast zitten er ook hoge lasten aan de woning aan te komen. Al deze uitgaven zullen een gat slaan in mijn buffer.

Op zich is het natuurlijk niet erg om een jaartje minder af te lossen, maar ik moet oppassen dat de dip niet ten laste gaat van mijn motivatie om af te lossen. Voor 2015 ga ik geen concrete aflosdoelen stellen. Om de flow erin te houden zal ik in het eerste kwartaal wel een aflossing verrichten, maar €1.500 per maand zal er niet inzitten.

Lagere lasten door een aflopende rentevast periode
Mijn beleggingshypotheek (€66.534) heeft nog een rentevast periode tot 1 juli 2015. De huidige rente van dit deel bedraagt 4,31%. Ik kan per juli verlengen voor vijf jaar tegen een tarief van 3,05%. Dit gaat mij een bruto besparing opleveren van €69,86 per maand. De besparing gaat kleiner worden in het geval de rente nu weer gaat stijgen. Ik houd de renteontwikkeling in de gaten. Op het moment dat er renteverhogingen doorgevoerd worden door banken, vraag ik Centraal Beheer om een voorstel om de lopende periode nu alvast open te breken. De boeterente die ze hiervoor gaan berekenen, neem ik graag voor mijn rekening.

Ik wens jullie een gezond en ook een financieel gezond 2015. Ook in 2015 zal ik jullie op de hoogte houden van mijn missie om mijn hypotheek naar nul te krijgen.

13 opmerkingen:

  1. Jij ook een mooi jaar gewenst.
    Wij hebben afgelopen jaar weinig afgelost, omdat andere zaken in huis voorrang hadden. Nu willen we volgend jaar 10.000 aflossen om het wat te compenseren. Dat bedrag is eigenlijk te hoog en onrealistisch maar dat houdt de motivatie scherp ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn renteperiode loopt 1 maart af. Ik heb al nieuw voorstel gekregen en geaccepteerd. Beleggingshypotheek gaat van 4,4 naar 2,95% voor 10 jaar vast. Aflossingsvrije deel gaat van 4,8 naar 2,35% voor 3 jaar vast. Beiden ING. Bruto besparing € 150,00. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi anoniem, ik heb ook een hypotheek bij ING en mijn rentevaste periode loopt 1-5 af. Ik vroeg me af van welke marktwaarde van de woning ING uitgaat. Is dit de waarde van de woning toen je de hypotheek afsloot? En is er bij bij bepalen schuld-marktwaardeverhouding ook rekening gehouden met bedrag dat je al hebt afgelost? En wordt er nog rekening gehouden met de opgebouwde waarde van je beleggingspolis?

      Verwijderen
    2. Sorry. Ik heb geen antwoord op deze vragen. Ik heb gewoon een voorstel via de post gekregen en dat geaccepteerd. Mijn woning is ongeveer voor 50% van de huidige marktwaarde gefinancierd op dit moment. Mascha.

      Verwijderen
    3. Bij onze hypotheekverstrekker geldt marktwaarde=WOZ-waarde.

      Verwijderen
  3. Een mooi 2015 gewenst en met belangstelling blijf ik je volgen. Ook bij ons zal 2015 in het teken staan van sparen en minder aflossen. We zien wel hoeveel het wordt. Daarin hebben wij geen plannen gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja knappe prestatie en niet voor iedereen weggelegd of wellicht door iedereen begrepen. Nadeel voor de echte economie want de 'verkwisting' van geld wordt een halt toegeroepen door al dat aflossen.....na ja, beter je eigen economie goed voor elkaar hebben dan dat van de winkeliers. Wij zijn inmiddels van de hypotheek af, niet alleen mooi dat je zelf het verdiende mag houden maar nog meer dat de bank uit je leven is verdwenen, zolang je een hypotheek hebt is je huis immers het onderpand van de bank plus allerlei andere zaken zoals gedwongen verzekeringen die je wel moet afsluiten omdat de voorwaarden van de lening dat nu eenmaal vaak zo verlangen. Geen verplichtingen aan je bank meer betekent dat je het huis kunt verhuren aan wie dan ook en nog een paar meer van dat soort voordelen. Ga ervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi als je het komende jaar je hypo moet verlengen. Ik moet wachten tot 2019 en de boete is zo hoog dat dat niet slim is.(17000)maar zou graag ook willen zakken met mijn rente.. Betaal nu wel 5.05% maar dan lager. In jan. Weer 17400 extra aflossen en eind 2015/2016 maar weer eens gaan rekenen. Voordat ik weer extra aflos.gelukkig de laatste jaren van 735€ naar 460 € gegaan vanaf jan 2015. Nog 109000 te gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik zo onbeleefd mag zijn; Wat voor dwingende last aan de woning kun je hebben ? Hooguit een platdakreparatie of verfwerk. Ik zou niet afzwakken in je aflosdrift. Voor je het weet heb je volgend jaar weer een andere reden om niet af te lossen, en zul je je aflosdoel nooit halen. Zelf ben ik ook al een aantal jaren aan het aflossen; Elk jaar 20% van de hoofdsom van 280.000,-. Ik had eerst jaren gespaard maar de spaarrente t.o.v. hypotheekrente was niet meer interessant, en nu leggen we alles opzij om op 1 maart 2016 klaar te zijn. Geen vakantie, geen nieuwe auto, zelf mijn huis verven i.p.v. een schilder. Alles om volgend jaar klaar te zijn. Succes !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat om schilderwerk en herstellen van een lekkage. Het zal mijn aflosdrift niet afzwakken, maar het zal wel invloed hebben op de hoogte van de aflossingen.

      Verwijderen
  7. Juul, knap hoor. Je motiveert echt mensen zo.
    Het is inderdaad een last extra maar zolang je het kan doen .
    Los ook nog steeds 500 per mnd af en toch dit jaar 8500 afgelost.
    Beste wensen voor iedereen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Juul,

    Is het een idee voor jullie om je beleggingshypotheek op te zeggen en de tot nu toe gespaarde waarde af te lossen?
    Wij hebben dat zelf dit jaar gedaan en zijn nog steeds erg blij met deze keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn beleggingsverzekering mag nog niet afgekocht worden. De bank eist deze extra zekerheid nog. Zodra er meer overwaarde in het huis is opgebouwd, zijn er mogelijkheden.

      Verwijderen