dinsdag 17 februari 2015

Hypotheekschuld verlaagd naar €146.000



Vanmorgen weer €1.500 overgemaakt naar de hypotheekbank. Dit jaar heb ik in totaal al €2.500 afbetaald op mijn aflossingsvrije hypotheek.

In totaal heb ik nu gerekend vanaf september 2012 €52.976 afbetaald. Dit heeft mij al een maandelijkse besparing opgeleverd van €239,27. Mijn aflossingsvrije hypotheek bedraagt nu nog €53.876. Ik lig nog steeds op ramkoers om begin 2022 van mijn hypotheek af te zijn.

Een paar weken geleden heb ik een nieuw rentevoorstel bij de bank opgevraagd. Ik heb twee voorstellen gekregen één met een middelingrente en de tweede met een boeterente. De voorstellen heb ik laten verlopen, want ik wacht liever toch nog even iets langer af. Achteraf maar goed ook, want de hypotheekrente is sindsdien met 0,42% gezakt uitgaande van de rentevast periode van vijf jaar.

In juli loopt de rentevast periode voor mijn beleggingshypotheek af. Ik hoop nog een verdere daling. Helaas is de hypotheekrente bij Achmea Bank behoorlijk hoog in vergelijking met andere banken, maar ze sluiten ook niet voor niets nauwelijks nog hypotheken af. Ik ben er toen terecht gekomen doordat ik toen werkte bij Achmea. Anders had ik uiteraard niet voor deze te dure club gekozen.

13 opmerkingen:

  1. Goed bezig! Weer een fijn bedrag waarover je nooit meer rente hoeft te betalen aan die te dure club! Wij hebben ook al 2 aflossingen gedaan dit jaar en ik hoop er nog 1 te kunnen doen, over een paar maand. Een heerlijk gevoel altijd weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad goed bezig! Ook prettig dat je gewoon een bedrag kunt overmaken. Ben je nog gebonden aan een bepaald minimumbedrag? Bij de A.S.R. is het minimumbedrag €500,- en is rechtstreeks overmaken helaas (nog) niet mogelijk. Wellicht komt dat nog een keer (zucht). Ook zou het iets verlagen van het minimumbedrag (naar bijv. €200,- ook best handig kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak mijn geld wel zelf over naar ASR.
      yasr

      Verwijderen
    2. Bij mijn hypotheek bij de ASR (voorheen stad Rotterdam) was het altijd mogelijk om zelf een bedrag over te maken ter aflossing. Dit kon zelfs zonder vooraankondiging. Inmiddels is mijn hypotheek ondergebracht geweest bij Fortis ASR, Direktbank en nu valt Direktbank onder ABN Amro.
      "Uw voorwaarden veranderen niet mijnheer, maar wel de procedure". Inmiddels moet ook ik dus een maand! van tevoren netjes aanvragen of ik alsjeblieft mag aflossen. :(

      Verwijderen
    3. Ja erg is dat met de Direktbank, we hadden dan zelfs het commentaar gekregen na een aankondiging 'dat het niet ging' en dan kan je dus weer afwachten tot ze tot inkeer komen of weer een aanvraag doen. Wij zijn zeer verheugd dat we van die bank af zijn!

      Verwijderen
  3. Met alle respect hoor; aflossinkjes van €200 zijn nu niet echt de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elke aflossing is de moeite waard. De rente daarvan steek je in je eigen zak. Bovendien heb je het rente op rente effect en is de betaalde rente ook nog eens hoger dan de rente te ontvangen van een eventuele spaarrekening van diezelfde 200 Euro. Kleine bedragen betekent alleen veel werk voor de bank.....maar ja...succes uit het verleden betekent geen garantie in de toekomst en dat geldt ook voor de bank.

      Verwijderen
    2. Ik kan mij voorstellen dat banken ondergrenzen stellen aan extra aflossingen. Aflossingen van een paar honderd euro wegen niet op tegen de kosten. Volgens mij heeft mijn bank een ondergrens van 500 euro.

      Verwijderen
    3. In antwoord op je veronderstelling zie de opmerkingen hieronder. Aflossen is hip....

      Verwijderen
  4. Bij mijn bank is het mogelijk om de bank te machtigen om maandelijks een extra bedrag van minimaal € 25,- af te laten schrijven, teneinde af te lossen op de aflossingsvrije hypotheek. Een super handig systeem vind ik zelf. Iedere besparing op de vaste lasten of verhoging van inkomen, grijp ik aan om het aflosbedrag iets hoger te maken. Vele kleine beetjes helpen uiteindelijk ook, is de gedachte ;-) Overigens krijg ik hierdoor iedere maand ook weer een overzicht van de stand van de spaarhypotheek, alsmede een overzicht van de stand van de aflossingsvrije hypotheek. Iedere maand dus ook weer extra inspiratie om door te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hai, Gefeliciteerd met ook deze aflossing.
    Ook ik vind iedere aflossing, mits je je die kan permitteren, de moeite waard of het bedrag groot of klein is. Het geeft (ons) focus en houdt de aandacht vast om te blijven aflossen. We krijgen - hieperdepiep - onverwacht belastinggeld terug en gaan dat ook weer voor een aflossing gebruiken. Zo groeit de aflossing het hele jaar door. Een echte kick kregen we toen de maandelljkse aflossing onder de 1000 euro kwam. Nu zijn we gericht op onder de 900........... Wie weet, gaat dat dit jaar ook gebeuren! Slowly slowly.........

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd. Ook onze maandelijkse aflossing is weer weg. Bij ING is het super makkelijk gemaakt. Na wat verbouwingen aan hun site. Klik je op Hypotheek gegevens, schrijf welk bedrag je wilt aflossen, (minimaal 500) en druk op verzenden. Een kind kan de was doen. Een week later is alles verwerkt en heb je ook nog een papieren versie thuis gekregen. super.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd, jij gaat echt als een speer!
    Tis verslavend dat aflossen :-)

    BeantwoordenVerwijderen