donderdag 29 november 2012

Aflossingsvrije hypotheek in 2012 nog om te zetten



Ik heb ervoor gekozen om mijn eigen plan te trekken om mijn aflossingsvrije hypotheek aan te vallen. Dat wil niet zeggen dat de hypotheek ongewijzigd laten voor iedereen de juiste oplossing is. Mogelijk is het slimmer voor u om de aflossingsvrije hypotheek om te zetten naar een andere hypotheekvorm. U moet dan wel snel zijn!

Vereniging Eigen Huis pleit ervoor om het omzetten van de aflossingsvrije hypotheek naar bijvoorbeeld een (bank)spaarhypotheek ook in 2013 nog mogelijk te maken. In hoeverre de politiek iets met dit verzoek gaat doen is nog maar de vraag. Vanuit verschillende hoeken en over verschillende onderwerpen krijgen ze verzoeken om te herzien of uit te stellen, maar ze trekken toch hun eigen plan.

Vanaf 2013 is het niet meer mogelijk om de hypotheek om te zetten naar een hypotheekvorm zonder tussentijds aflossingen, zoals het nu lijkt. Per volgend jaar moet er namelijk verplicht een hypotheek worden afgesloten met een annuïtaire aflossing. Stel, u wilt de hypotheek nu nog omzetten! U hebt nog slechts één maand de tijd en sommige banken willen er nu al niet meer aan meewerken. De hypotheekadviseurs van de banken maken op dit moment overuren. Ze moeten hierdoor nieuwe adviesverzoeken voor 2012 afwijzen.

Bij een omzetting van de aflossingsvrije hypotheek naar bijvoorbeeld een spaarhypotheek, zullen uw maandlasten sterk gaan stijgen. Ik heb er bewust niet voor gekozen om mijn hypotheek om te zetten, want ik wil zo snel mogelijk van een groot deel van mijn hypotheek af. Ik vind het steeds moeilijker te verkroppen dat ik €800 per maand moet betalen aan hypotheekrente. Het bedrag is fiscaal aftrekbaar, maar het overgrote deel blijft er in mijn geval over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten