zaterdag 10 november 2012

Levenslooptegoed gebruiken voor aflossing hypotheek



VVD-Tweede Kamerlid Helma Neppérus heeft gepleit voor de mogelijkheid om tegoeden in de levensloopregeling te gaan gebruiken voor de aflossing van de hypotheek. Goed plan!

Het tegoed in levensloopregelingen zouden per 1 januari 2013 omgezet kunnen worden naar de vitaliteitregeling . Door bezuinigingen is deze regeling afgeblazen. Veel werknemers zitten nu met een tegoed waar ze niets meer mee kunnen. Door de mogelijkheid te bieden om de tegoeden te gebruiken voor de aflossing van een deel van de hypotheek, kan de politiek de mensen met nog een tegoed enigszins tegemoet komen.

Ook ik had een bedrag in de levensloopregeling opgebouwd. Door beëindiging van mijn vorige dienstverband bestond de mogelijkheid om het bedrag in één keer uit te keren. Indien het voorstel van Helma Neppérus door gaat, was het achteraf beter geweest om het tegoed nu te gebruiken als extra aflossing. Dat had mij veel belastinggeld bespaard.

De politiek kan wat mij betreft nog een stapje verder gaan. Veel werknemers hebben een klein kapitaaltje opgebouwd in een lijfrenteverzekering. In het verleden zijn deze verzekeringen veel afgesloten om te sparen voor een aanvulling op het pensioen. Het ging vaak om premies die voldaan werden vanuit de spaarloonregeling. Deze regeling is per 1 januari 2012 gestopt en in veel gevallen is de premiebetaling voor deze polissen ook gestopt.

Kleine lijfrentes met een waarde tot €4.242 (2012) zijn in één keer afkoopbaar. Biedt huiseigenaren de mogelijkheid om dit bedrag te storten ter verlaging van de hypotheek. Ik zou gelijk meedoen!

1 opmerking:

  1. Navraag bij de belastingdienst leerde mij, dat opname van mijn levenslooptegoed, gezien mijn leeftijd van 62 jaar leidt tot belastbaarheid van 80% als loon uit een vroegere dienstbetrekking, ongeacht de bestemming. Het maakt dus niet uit of ik er een boot van wil kopen of mijn hypotheek er mee aflos.
    De betreffende ambtenaar kon mij vertellen dat het "de politiek" er alleen maar om gaat om de spaartegoeden in de Levensloop in geld op te nemen en niet in vrije tijd.

    BeantwoordenVerwijderen