vrijdag 9 november 2012

Restschulden fiscaal aftrekbaar



Minister Blok (Wonen) en staatssecretaris Weekers (Financiƫn) hebben de Tweede Kamer voorgesteld om de restschulden die ontstaan tussen 2013 en 2018 fiscaal aftrekbaar te maken. Op deze manier willen ze de doorstroming op de huizenmarkt weer op gang helpen.

Ik woon op dit moment in een huis die “onder water” staat. Dat wil zeggen dat de hypotheekschuld hoger is dan de waarde van het huis. In september heb ik €12.000 afbetaald, maar ik verwacht nog steeds €10.000 tot €15.000 teveel aan hypotheek te hebben om het huis te verkopen zonder een restschuld.

Per 2013 kan ik fiscaal aantrekkelijk een restschuld in mijn op mijn schouders nemen. Ten eerste is het nog maar de vraag of mijn bank hier akkoord mee gaat. Ten tweede is de fiscale regeling geen reden voor mij om de schulden te incasseren. Het grootste probleem is de terugbetaling van de schuld. Dit bedrag moet namelijk bijeen worden gespaard naast de vaste woonlasten die ik krijg van vervangende woonruimte.

Ik kan mij wel voorstellen dat huiseigenaren die hun huis moeten verkopen deze kans aangrijpen. Ze weten namelijk niet of de huizenprijzen nog verder gaan zakken. In een dalende huizenmarkt is het verstandig om het verlies zo snel mogelijk te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten