zondag 29 december 2013

Jaar goed beginnen! Aflossing van €2.000 aangevraagd



Om 2014 goed te beginnen heb ik weer een aflossing van €2.000 aangevraagd. Dit heb ik ook gedaan om mij te motiveren om daadwerkelijk het geld bij elkaar te harken. Mijn totale hypotheekschuld bedraagt nu nog €175.976.

Het jaar 2014 gaat waarschijnlijk een goed jaar worden wat betreft mijn extra aflossingen. Ten eerste start ik al met een extra aflossing van €2.000. Ten tweede ga ik mijn ontslagvergoeding fiscaal gunstig uit laten keren in 2014. Dit bedrag staat nu nog op een bankspaarrekening. Normaal gesproken mag dit bedrag niet in één keer uitgekeerd worden, maar in 2014 is het wel mogelijk gemaakt. Er wordt zelfs een bonus verstrekt. De belastingheffing wordt namelijk met 20% verlaagd. Ik verwacht een netto uitkering van ongeveer €15.000. Dit bedrag ga ik pas gebruiken om af te lossen in de loop van het jaar.

Mijn doel voor 2014 durf ik hierdoor te stellen op €23.000. Dit is gelijk aan het bedrag dat ik afbetaald heb ik de periode vanaf september 2012 tot nu. Bij financiële tegenslagen zal het bedrag naar beneden bijgesteld worden, maar ik heb mijn doel duidelijk voor ogen.

9 opmerkingen:

  1. Heerlijk, die 2000! En als ook dat grote bedrag nog gaat lukken, of in ieder geval een deel daarvan... dat is een mooi begin van het nieuwe jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, wat een bedrag ( die 23.000) dat moet goed voelen, zelf deden we gisteren nog snel een extra aflossing van 1.500 we hadden wat meevallers, we zijn nu 4 jaar aan het aflossen, totaal in 4 jaar tijd 50.000 extra afgelost, elk jaar weer een hoger bedrag dan het jaar ervoor, als we zo doorgaan is het huis in 2021 van ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een stevig doel, petje af. Als het lukt in vier jaar tijd een bijna kwart afbetaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker die 0,2% eraf! Is dit iets wat elke bank verplicht is te doen indien het risico wordt verlaagd en heeft dit te maken met de 75%, 100%, 125%EW?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik heb een goede start van het nieuwe jaar! Gisteren een aflossing gedaan van 8.500 op de hypotheek. Maandelijks lossen we ook nog 100 af en we hopen over een paar maand nog eens 4.000 te doen. We staan nu op een heerlijk veilige 66.000 van de 150.000, waar we mee begonnen! (7 jaar geleden) Een erfenis en heel veel sparen, ons zelf dingen ontzeggen. Het is een virus wat ons te pakken heeft en het is een zalig gevoel om al zo "veilig" te zitten. Ieder jaar bekijken we of en hoeveel we nog willen aflossen. Mochten we een jaar andere keuzes willen maken, kan dat nu ook. Wat een rijkdom! En dit alles doen we met 1 inkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk al die succesverhalen. Ook wij hebben eind vorig jaar extra afgelost. Wel loopt er nog een discussie met de bank over boetevrij aflossen. 10% boetevrij aflossen zou in relatie staan tot het extra grote bedrag dat wij afgelost hebben ten tijde van het opnieuw vaststellen van de rente in hetzelfde jaar?? In afwachting van reaktie 10% afgelost per 30 december.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een extra aflossing van 3000 per 15 Febr die goed is gekeurd! We gaan gestaag. We komen richting de 60.000... dat klinkt toch echt aangenaam bij een huis met een WOZwaarde van 143! Rijkdom is het, als je je minder afhankelijk voelt van de logge banken.

    BeantwoordenVerwijderen