woensdag 29 oktober 2014

Het beste uit met een variabele hypotheekrente?



Mij werd gevraagd of het verstandig is om bij het afsluiten van een hypotheek te kiezen voor een variabele hypotheekrente in plaats van een rentevaste periode. Gerekend over de afgelopen tien jaren is het zeker verstandig geweest.

Nederlanders kiezen vaak voor zekerheid. Dit blijkt ook uit het feit dat de rentevaste periodes van tien jaar of langer het populairst zijn. Kiezen voor zekerheid kost vaak wel extra geld. Als je de hypotheekrente jaren geleden voor twintig jaar had vastgezet betaal je waarschijnlijk nu een hypotheekrente tussen 7 en 8%. Huiseigenaren die een dergelijke rente moeten betalen, kunnen beter geen voorbeeldberekening maken ter vergelijking met de huidige rentes om het verschil in lasten te zien.

Kiezen voor een variabele hypotheekrente geeft de laagste maandlasten
Wegwijs.nl heeft een grafiek gemaakt waarin ze de rentevaste periode van tien jaar afzetten tegen de variabele hypotheekrente. Alleen in 2008 is de variabele rente zeer kort boven de rentevaste periode van tien jaar uit gekomen. Begin 2004 was het tarief voor tien jaar vast twee keer zo hoog als de variabele rente. De hoogte van de variabele rente wordt namelijk sterk beïnvloed door de toestand van de economie.



Is het verstandig om nu te kiezen voor een variabele rente?
De variabele rente kan in een paar maanden tijd sterk fluctueren. De hoogte van het percentage is mede afhankelijk van verwachtingen. Niemand weet wat de rente de komende jaren gaat doen, maar op basis van logica zijn er wel conclusies te trekken.

De rente staat nu historisch laag. De komende maanden kan de rente nog iets verder zakken, maar de marges zullen klein zijn. De kans op een sterke verhoging van de rentestand is logischer dan een sterke daling, omdat we nu al zeer laag zitten. Zodra de rente weer een stijgende trend laat zien, kan het ook hard gaan met de variabele rente. Bij een stijgende trend zal het naar verhouding veel duurder worden om de hypotheekrente voor tien jaar vast te zetten.

Een variabele hypotheekrente kan geld besparen, maar houd de renteontwikkelingen wel in de gaten. Bij een stijging kan het verstandig zijn om alsnog te kiezen voor zekerheid.

7 opmerkingen:

  1. Dag Juul,
    Ik zit nu op zo'n punt. Een gedeelte van de hypotheek is variabel 2,95%. als ik het 5 jaar vastzet wordt dat 2,85 .
    Door administratiekosten is de winst heel weinig. Wat zou jij adviseren ?
    Misschien zou ik ook kunnen wachten of de rente van 10 jaar vast nog iets daalt en ik zeker ben van een rente van rond 3,35 , maar dat wel dan 10 jaar,
    Bravo hoeveel jij kan aflossen. ga zo door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Astrid - Ik verwacht dat de hypotheekrentes nog maar minimaal gaan dalen. Je kunt nog langer wachten, maar verwacht geen grote verlagingen meer. Je kunt het nog een tijdje aankijken, maar houd de ontwikkeling van de rente goed in de gaten! Zodra de ECB de rente gaat verhogen, zou ik de hypotheekrente maar vastzetten.

      Verwijderen
    2. Bedankt , breng morgen het formulier naar bank en ga vastzetten voor 5 jaar.

      Verwijderen
  2. Ik lees al een tijdje mee en vindt het altijd erg interessant.
    Zelf heb ik naast mijn spaarhypotheek nog een kleine aflossingsvrije hypotheek (8000 EUR).
    De rente heb ik al een tijd variabel. De variabele rente had ik de laatste maanden op 2,7%. Echter vorige week voor een jaar vastgezet op 2,45%.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn dit toch mooie rentes! Over 3 jaar zal ik de boel moeten bekijken. Ik heb gelukkig niet zo heel veel hypotheek meer over en kan dus waarschijnlijk best een risicootje nemen. Maar zekerheid is ook wat waard! We zullen zien en tot die tijd lees ik door op dit soort nuttige blogs, die ook leuk lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moet ook eens informeren naar rentemiddeling, d.w.z. een rente met een vaste periode openbreken tegen alleen administratiekosten en boeterente. Ik ben daardoor gezakt voor een rentevastperiode van 5 jaar van 3.4 naar 2,35%.
    De boeterente is wel pittig maar binnen twee en halfjaar terugverdiend.

    groetjes Jan

    BeantwoordenVerwijderen