woensdag 15 oktober 2014

Weer een stapje dichter bij een hypotheekvrij huis



Stapje voor stapje benader ik mijn doel. Vandaag heb ik weer €1.500 van mijn hypotheekschuld afbetaald. In totaal heb ik nu sinds september 2012 €39.976 van mijn aflossingsvrije hypotheek afbetaald.

Door deze extra aflossingen bespaar ik nu maandelijks (€39.976 x 5,42%) €180,56. Ten opzichte van vorige maand heb ik mijn hypotheeklast weer verlaagd met €6,78.

Mijn hypotheekschuld bedraagt nu nog €159.000. Ruim twee jaar geleden stond de schuld nog bijna op twee ton. Ik lig voor op mijn schema om met mijn 50e van mijn hypotheekschuld af te zijn. Uiterlijk per maart 2022 moet ik dus van mijn hypotheeklasten af zijn.

Hypotheekvrij zijn neemt veel verplichtingen weg
En groot deel van mijn (reguliere) maandelijkse inkomsten betaal ik aan Centraal Beheer Achmea voor mijn hypotheek. De vrijheid die ik krijg op het moment dat mijn hypotheek volledig is afbetaald is mijn belangrijkste drijfveer. Ik kan bijvoorbeeld minder gaan werken. Ten eerste vallen namelijk de hypotheeklasten weg en ten tweede hoef ik maandelijks geen geld meer over te maken naar de hypotheekbank.

Mijn pensioen is nog wel een uitdaging, want ik heb nu een groot pensioentekort. Vanaf mijn 50e zal ik dus maandelijks een deel van mijn geld moeten gebruiken om mijn AOW vanaf pensioengerechtigde leeftijd aan te vullen.

Op naar de volgende aflossing!

18 opmerkingen:

  1. In mijn bescheiden optiek is je pensioengat al grotendeels weggevallen als woonlasten tegen die tijd op 0 staan. Als tegen die tijd de wassen neus, genaamd pensioen, nog bestaat.
    Beter is vanaf je 50e elke maand een gouden dukaat kopen en als je ze nodig hebt, elke maand weer één inleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt mij dat je nu je rente moet herzien,want die is historisch laag, en voor de rest van je looptijd vast zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En daarmee een kapitaal aan boetes betalen?

      Verwijderen
    2. Nee, ik ga zeker niet mijn rente laten herzien. Ik zal namelijk een hoge boete verschuldigd zijn gezien de huidige rentestand. Daarnaast zal mijn hypotheekschuld de komende jaren sterk gaan dalen. Ik laat mijn hypotheekrente ongewijzigd. Volgend jaar juni bereikt een deel van mijn hypotheek de einddatum van de rentevaste periode. Hierdoor zullen mijn lasten gaan dalen..

      Verwijderen
  3. Mijn beleid is omgekeerd. Ik veronderstel als 58 jarige dat ik ergens tussen nu en mijn 66e mijn baan zal verliezen om vervolgens na een tijdje WW in de bijstand terecht te komen. Dan zal ik eerst mijn huis moeten opeten.
    Ergo, ik leef er nu maar van (en met de hypotheekaftrek is het goed te doen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als 58-jarige zou je ook behoorlijk moet investeren om je hypotheekschuld naar beneden te krijgen. Afhankelijk van de hoogte van je schuld natuurlijk. Als je jonger bent heb je gewoon nog meer jaren om dit meer gespreid te doen.

      Verwijderen
    2. Als je in de bijstand terecht komt moet je inderdaad je overwaarde eerst opeten. een bedrag van € 49.400 aan veronderstelde overwaarde is vrijgesteld.

      Verwijderen
    3. Nu consumeren is natuurlijk prima maar dan tzt ook niet klagen.

      Verwijderen
  4. Je gaat echt hard, respect daarvoor. Is het overigens niet een idee om niet nu al een gedeelte nu weg te zetten voor je pensioen en daarmee wat minder snel af te lossen? Als je daar pas tegen je 50ste mee begint heb je natuurlijk vrij weinig tijd om echt nog iets op te bouwen. Wat je dan terugkrijgt heeft nauwelijks kans gehad om echt te kunnen stijgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, maar mijn streven om mijn hypotheek naar nul te krijgen is te groot. Ik ga dit jaar wel alvast beginnen met het storten van €1.000 op een bankspaarlijfrente. Vervolgens wil ik er jaarlijks €1.000 op storten.

      Verwijderen
  5. Lekker dat je weer een bedrag af hebt kunnen lossen. Leuk blog heb je. Wij lossen op dit moment 1.415 per maand af, plus de daarna bespaarde rente. Volgende maand wordt dat dus 1.420. Onze schuld staat inmiddels op 126.000 en is dalende. Soms zakt de moed me wel in de schoenen, want ook 125.000 is nog steeds een hele hoge schuld en we zijn echt nog wel een lange tijd bezig om deze weg te krijgen. Maar... als het dan eenmaal zover is dan heb je ook echt wat! Succes met verder aflossen en met je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Respect voor je discipline.
    Is die 159.000 100% aflossingsvrij, of spaar of beleg je ook nog voor een gedeelte?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben begonnen met €108.000 + (tweede hypotheek) €10.000 = €118.000 aflossingsvrij. De rest is een beleggingshypotheek. Realistisch gezien kan ik nog wel €20.000 bij het aflossingsvrije deel optellen. Mijn beleggingspolis ligt zwaar achter op prognose.

      Verwijderen
  7. Aan anoniem van 15okt2014 06:55 , kijk maar eens op bijv rechtopgeld.nl , als oudere werkeloze kun je gebruik maken van de IOAW als de WW-uitkering is gestopt. Het vermogen w.o. het huis is in situaties niet van belang voor het verkrijgen van een IOAW uitkering tot op bijstandsniveau. Huis verkopen en opeten is lang niet altijd aan de orde.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik heb vandaag weer een aflossing gedaan. Van iets meer dan 3000,- en zo gezorgd voor een precies rond bedrag van 50.000 wat open staat van onze hypotheek, die begon met het bedrag van 167.900 We zijn al zo gezakt in maandlasten, dat wij niet meer zo bang zijn voor het gat van het pensioen, zoals ook de 1e anoniem al benoemd. Goed bezig, hoor! Leuk om te lezen dat jij (jullie) net zo "verslaafd" lijken aan het aflossen als wij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed geregeld Juul. Hoe minder schuld hoe beter .

    Naast >10.000 aflossen per jaar hebben we er vanaf heden voor gekozen om 40% meer in te leggen op onze KEW.
    Eindtijd was 2038, is nu 2034 en daar moeten nog meer jaren vanaf.

    Hyp is nu gezakt van 210.000 naar 199.000 in 1 jaar.

    KEW spaarpolis (rente 4.9) levert in 2034 € 150.000 op.
    eerst nog € 49.000 aflosvrij wegwerken de komende 5 jaar en dan stortingen in KEW doen binnen brandbreedte om einddatum nog verder naar voren te krijgen ( moet ivm fiscale regels wel 20 jaar gelopen hebben, zijn er nu 7 van om in februari 2015.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Juul, kan je me uitleggen waarom je er niet voor kiest al je aflossingen in een jaar op te sparen en in december in 1x af te lossen? Mijn (zeker op dit gebied) eenvoudige verstand denkt dan 1) een jaar rente ontvangen voor dit bedrag en 2) zo hoog mogelijke HRA over dat jaar....

    Ik ben begonnen met aflossen (voornamelijk als pensioenvoorziening) en zoek nog naar wat de gunstigste manier is, maar ik krijg het niet becijferd.

    Groet, Sara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sara - Daar heb ik meerdere redenen voor. Ten eerste een financiële! Ik betaal 5,42% hypotheekrente. Iedere aflossing zorgt ervoor dat mijn lasten naar verhouding sterk dalen. Ik krijg namelijk nergens een hoog rendement op mijn spaargeld. De belangrijkste reden is mijn motivatie. Iedere aflossing brengt mij een stapje dichter bij mijn einddoel. Maandelijks €1.500 bij elkaar sparen lukt mij en motiveert mij om verder te gaan.

      Verwijderen