woensdag 24 februari 2016

Aflossing februari is overgemaakt



Vandaag heb ik weer €1.250 overgemaakt naar de hypotheekbank. Mijn hypotheek is hierdoor gezakt naar €130.000. Maandelijks krijg ik weer €4,86 extra te besteden, want zoveel zijn mijn hypotheeklasten weer gezakt. Ik lig op koers om eind 2016 op een hypotheekschuld uit te komen van €117.500. Dit gaat mij bijna weer een lagere hypotheekrente opleveren.

Vorig jaar maart heb ik het huis laten taxeren om de hypotheekopslag te verlagen. Mijn hypotheek bedroeg in eerste instantie >100% van de waarde van het huis. Door de vele aflossingen heb ik een lagere hypotheekrente gekregen. Zodra mijn hypotheekschuld zakt onder de 60% van de getaxeerde waarde, heb ik recht op weer een lagere opslag. Het huis is toen getaxeerd op €190.000. Uitgaande van deze waarde moet mijn hypotheek onder de €114.000 zakken om recht te krijgen op een lagere hypotheekrente.

Uitgaande van een gelijke tempo van aflossen, zakt mijn hypotheek volgend jaar maart door de grens. Op dat moment moet ik mijn huis opnieuw laten taxeren. Indien de waarde nog steeds €190.000 bedraagt, kan ik weer besparen. De kans op een dergelijk hoge getaxeerde waarde is klein. In onze regio (prov. Groningen) zijn de huizenprijzen namelijk gezakt. Indien de waarde is gezakt naar €180.000, moet mijn hypotheek zakken naar €108.000. In dat geval zit ik volgend jaar pas na de zomer onder de 60% van de waarde van het huis.

Ik heb voor de aflossing van deze maand mijn spaarrekening niet aan hoeven te spreken. In februari en maart heb ik veel extra schrijfopdrachten. Mijn aflossing voor de maand maart gaat er waarschijnlijk met gemak vanaf. Ik moet wel veel uren werken, maar met een duidelijk doel voor ogen gaat het zeker lukken.

14 opmerkingen:

  1. Dat zijn grote stappen die je maakt. Goed van je.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Welk rente tarief heb je nu? Ik adviseer bij de volgende rentevast periode, 1 jaar vast of variabel. Ik heb nu 1,9 en rente staat nu op 1,7.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb verschillende rentevaste periodes. De eerstvolgende rentevaste periode loopt volgens mij in 2018 af. Variabele rente is inderdaad interessant.

      Verwijderen
  3. Hoelange rentevaste periodes doe jij dan? Wel slim om het zo aan te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben verschillende periodes. Dit is bewust zodat wij minder afhankelijk zijn van renteverhogingen.

      Verwijderen
  4. Weer supergoed bezig, mooi! En fijn dat je zoveel schrijfopdrachten hebt. Hard werken is niet erg, met het juiste doel voor ogen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn aflossing word de 1e af geschreven. Geeft altijd weer een geweldig fijn gevoel. Weer een stap(je) dichterbij een stuk minder afhankelijk leven. Dit jaar kan er hopelijk nog wel 5 of 6 duizend worden afgelost. De maandlasten zijn al fiks gezakt, maar elke maand rente betalen is toch geld weg gooien, als we ook kunnen aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed hoor Juul! Elke keer sta ik weer verwonderd dat je het structureel vol weet te houden. Ik lees echter meerdere blogs dus raak af en toe beetje in de war, maar woon jij nou toevallig samen met een partner of hoest je die €1250 per maand helemaal zelf op?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg mooi hoor. Die 113.000 gaat je vast lukken dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb je NHG? Je schrijft over het verlagen van de opslag, dus ik neem aan dat je de schul-marktwaarde verhouding bedoelt (ING hypotheek)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nee ik heb geen NHG. Het gaat om schuld-marktwaarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De schuld-marktwaarde verhouding wordt is in mijn geval gebaseerd op de WOZ waarde / of de waarde van onze woning met het ingaan van onze ING hypotheek. Hierdoor heb ik een korting van 0,49% op mijn pas geleden herziene hypotheek. Maandlasten waren al laag en nu helemaal :-)

    BeantwoordenVerwijderen