donderdag 18 februari 2016

Negatieve hypotheekrente?



Al maanden lang wordt er gesproken over een historisch lage hypotheekrente. Iedere keer wordt er weer een nieuw laagterecord bereikt. Gaan wij er naar toe dat je geld toe krijgt van de hypotheekbank?

Het lenen van geld wordt steeds goedkoper. Je kunt nu al kiezen voor een rentevaste periode van 12 jaar tegen 2,10%. De geldverstrekkers ING, Westland Utrecht en SNS bieden een zogenaamde Euribor-hypotheek aan. Dit is een variabele hypotheekrente die maandelijks wordt afgestemd op de Euribor (rente waartegen veel Europese banken elkaar geld lenen). De huiseigenaren met deze hypotheek betalen een zeer lage hypotheekrente. De Euribor staat namelijk op -0,24. Er komt een opslag op anders kregen de huiseigenaren geld toe.

De opslag die de banken erin verwerken, varieert sterk. In sommige hypotheken zit een opslag boven de 2%. De laagste opslag bedraagt 0,65%. Als ik dit percentage optel bij de negatieve Euribor, kom ik op een hypotheekrente van 0,41%.

Voor een hypotheek van €200.000, komen de bruto rentelasten op: €68,33.

Wat als de Euribor nog verder gaat zakken?
De rente is al negatief. Het is dus niet vreemd gedacht dat de rente nog veel verder gaat zakken. Stel, de Euribor zakt naar -0,66%. Bij de bank met de laagste opslag krijg je dan door de bank betaald over je hypotheekschuld. Zal dat ook daadwerkelijk gebeuren? Ik verwacht dat voor nieuwe hypotheken dit niet snel gaat gebeuren. Banken gaan gewoon een hogere opslag rekenen.

11 opmerkingen:

  1. Dit onderwerp voor een blog komt mij bekend voor :-) Dat laatste denk ik ook, dat zij gewoon de opslag zullen aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ..en moet je dan de hypotheekrenteaftrek terug betalen aan de overheid? ;) Gaan ze dat verrekenen met voorgaande jaren? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mij dunkt dat je dan al een poosje geen hypotheekrente aftrek meer hebt genoten ivm de eigenwoningforfait. Misschien gaan ze het gewoon als inkomen rekenen ;)

      Verwijderen
    2. Ik dacht dat hypotheekrenteaftrek gekoppeld is aan je inkomen, niet aan de rente die je betaald voor je hypotheek? Of heb ik het mis.

      Verwijderen
    3. De betaalde hypotheekrente kun je aftrekken van het inkomen. De omvang van het fiscaal voordeel hangt af van de hoogte van het inkomen.

      Verwijderen
  3. De bizar lage spaarrente geeft mij in ieder geval voldoende reden om mijn hypotheek verder af te lossen.
    En ja....stiekum ben ik blij met 5,1% rente die ik betaal.
    Ja....nadelig voor mijn aflossingsvrije hypotheek van €35000, maar goed voor mijn spaarhypotheek van €53000

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De lage spaarrente is voor mij ook een extra stimulans om door te gaan met aflossen. Zo levert mijn geld toch nog meer op, ook al heb ik een mooi lage hypotheekrente van 2.5%

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig om te zien dat mensen vervroegd willen aflossen juist nu de rente zo laag is. Dit bewijst dat propganda werkt en je mensen eigenlijk alles wijs kunt maken. Zo verplaats de bank het risico naar de klant en gaat je hypotheek aftrek omlaag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Te kort door de bocht! Het gaat vaak om huiseigenaren die nu niet op 2 of 3% rente zitten. En de schuld moet toch een keer afbetaald worden. Beter nu aflossen dan wachten tot de rente weer op 6% staat.

      Verwijderen
    2. Beter lijkt mij de hypotheek open te breken, wat tegenwoordig kan, en een lagere rente te bedingen. Libor rente (waarop ook de hypoteek rente gebaseerd is) kan eigenlijk niet veel omhoog daar de schulden die al onbetaalbaar zijn nog onbetaalbaarder worden. Natuurlijk blijven de banken de mensen bang maken voor een hogere rente, dat doen ze al jaren terwijl zij de Libor met elkaar afspreken. Als je zo af kan lossen waarom zo'n hypotheek in de eerste plaats?

      Verwijderen
    3. Klopt Youri, Ik heb pas geleden mijn lopende aflossingsvrije (100%) ING hypotheek tussentijds verlengt met een aanzienlijk lagere rente van 2,14% 10 jaar vast. wel een boete moeten betalen maar dit verdien ik in twee jaar terug. Ook nog gezien her feit dat de boete aftrekbaar is. Woonlast 28% omlaag !!!

      Ook ik heb (net zoals Juul) een aflosplan voor mezelf gemaakt door maandelijks een vast bedrag af te lossen. Zal niet iedere maand kunnen maar oké ik ben ermee bezig. Over 10 jaar staat er nog een klein bedrag over aan schuld bij de ING bank.

      Aflossen is het beste wat je kan doen. De beste HYPOTHEEK is nog steeds GEEN HYPOTHEEK. Wijze woorden van mijn vader heeeel lang geleden zei hij dat tegen mij...

      Verwijderen