Het klachteninstituut gericht op de financiële
dienstverlening, het Kifid, heeft nu meerdere banken op de korrel die hun
klanten te hoge rentes in rekening brengen. Wat gaat er mogelijk fout bij de
leningen van Defam?
Banken moeten geld verdienen, dat is logisch. Het moet wel gebeuren op een klantvriendelijke manier. De consument moet betalen voor het lenen van geld, maar teveel in rekening brengen aan de consument beschadigt de reputatie van de financiële sector. De taak van het Kifid is het beschermen van de reputatie van de financiële sector en als hoofdtaak hebben ze het beschermen van de consument. Dat is ook de reden dat meer dan tien banken de aandacht hebben van de toezichthouder. Defam is er één van.
Wie is Defam?
Al sinds 1981 verstrekt Defam leningen en kredieten in Nederland. Ze vallen onder de vleugels van ABN Amro. Ze noemen zichzelf de specialist in het verantwoord lenen van geld. Dat stel ik niet ter discussie, maar het Kifid gaat wel onderzoeken in hoeverre ze een eerlijke rente in rekening brengen aan hun bestaande klanten. De hoogte van de rente kunnen ze tot een bepaald maximum zelf bepalen, echter ze moeten zich wel houden aan de spelregels die gelden.
Waar is het onderzoek van het Kifid op gericht?
Net als bij de ABN en eerder al bij Crédit Agricole wordt
gekeken naar de werkwijze hoe de rentes zich hebben ontwikkeld tijdens de
looptijd van leningen. Bijvoorbeeld bij een doorlopend krediet is de hoogte van
de rente afhankelijk van de marktrente. Dat betekent dus dat klanten ongevraagd
een lagere rente krijgen, als de marktrente daar aanleiding toe geeft. Met
andere woorden, hebben de klanten geprofiteerd van de sterke verlagingen van de
marktrente in de afgelopen jaren? Een tweede pijnpunt kan zijn dat er
renteverhogingen zijn doorgevoerd zonder dat de klant hiervan op de hoogte is
gesteld.
Niet alleen de klant moet zich aan de regels houden
Het is niet de bedoeling dat de bank of de klant de regels of de gemaakte afspraken verbreekt. Defam zou het niet pikken als je stopt met het betalen van de maandlasten. Of je gaat iedere maand €200 overmaken in plaats van de volgens de overeenkomst verschuldigde €250. Het niet doorvoeren van een renteverlaging kun je ook zien als het niet nakomen van de gemaakte afspraken. Helaas hebben consumenten nauwelijks inzicht in de renteontwikkelingen. Daarom is het lastig om tijdens de looptijd van de lening een lagere rente af te dwingen.
Wacht een uitspraak van de toezichthouder niet af. Kom
gelijk al in actie. De besparing door het oversluiten van je lening is groter
dan je verwacht.
Kfid bestaat uit voormalig bankpersoneel. Het is niet echt een heel objectief instituut te noemen.
BeantwoordenVerwijderen