donderdag 25 oktober 2012

Aflossen van de hypotheek aftrekbaar maken



Eigenlijk vreemd dat het aanhouden van schulden wordt aangemoedigd door onze fiscale regeling. Aflossing wordt ontmoedigd en schulden maken juist gepromoot.

De huidige regeling van de hypotheekrenteaftrek is onhoudbaar geworden. Dit is veroorzaakt doordat er op hypotheken tussentijds niet wordt afbetaald. De aflossing van de hypotheek wordt in de meeste hypotheekvormen doorgeschoven naar de einddatum, of de aflossing blijft helemaal achterwege.

Binnenkort worden de plannen gepresenteerd door de PvdA en de VVD. Waarschijnlijk gaan ze ook een plan op tafel leggen om de hypotheekrenteaftrek te beperken. Ze kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om de aflossing aftrekbaar te maken. In één van mijn blogs heb ik daar al een keer voor gepleit.

Achteraf gezien was het misschien beter geweest om de aflossing van mijn hypotheek in september van €12.000 door te schuiven naar 2013. Aan de andere kant kan ik geen rekening houden met de grillen van de politiek.

Persoonlijk hoop is op een fiscale stimulering van de extra aflossing. Dit zou namelijk helemaal in mijn straatje liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten