vrijdag 19 oktober 2012

Met aflossen verlaagd u het fiscaal voordeel



Het advies van een hypotheekadviseur is volledig gericht op maximaal fiscaal voordeel. U houdt het fiscaal voordeel maximaal door niet af te lossen op de hypotheek. Deze denkwijze is langzaam aan het verwateren.

Door niet af te lossen blijft u maximaal fiscaal voordeel behouden, maar er zit een keerzijde aan het verhaal. Bij een daling van de huizenprijzen ontstaat de situatie dat de hypotheekschuld gelijk blijft en de waarde van het onderpand zakt. Dit maakt een huis onverkoopbaar op het moment dat het huis verkocht moet worden. Mogelijk wordt er wel waarde opgebouwd in een aan de hypotheek gekoppelde verzekering of bankspaarrekening, maar dit geld kan niet eenvoudig worden opgenomen.

Huiseigenaren (waaronder ikzelf) hebben in het verleden gekozen voor lage maandlasten, en er is te weinig gelet op de gevolgen. Gaan voor de laagste prijs is goed, maar sta wel stil bij de problemen die er kunnen ontstaan.

De titel van deze blog "Met aflossen verlaagd u het fiscaal voordeel" klopt, maar huiseigenaren met een schuld die hoger is dan de waarde van het huis kunnen toch beter extra gaan aflossen.

Ik heb mijn hypotheek afgesloten in 2004. De hypotheekschuld is onlangs verlaagd naar afgerond €187.000. Ik vermoed zelf dat mijn hypotheekschuld nog steeds hoger is dan de waarde van het huis. In 2004 heb ik gekozen voor maximaal fiscaal voordeel en een beleggingshypotheek in combinatie met een aflossingsvrije hypotheek.

Drie foute beslissingen in één

Geen opmerkingen:

Een reactie posten