dinsdag 23 oktober 2012

Iedere week één dag werken voor de hypotheek



Uitrekenen hoe lang ik wekelijks moet werken om de hypotheekrente te betalen is voor mij een eyeopener geweest. De conclusie was namelijk dat ik iedere week ruim één dag moet werken om mijn hypotheekrente te betalen. De aflossing in de gekoppelde beleggingsverzekering heb ik hierbij nog buiten beschouwing gelaten.

Wat moet het toch heerlijk zijn om maandelijks niet te hoeven betalen voor de te hoge hypotheeklening die ik in het verleden aan ben gegaan. Ik ben ontzettend blij met het huis waarin ik woon, maar de hoge hypotheeklasten vind ik achteraf wel een erg grote last om te dragen.

Het is eigenlijk ook nog verspild geld, want ik los er niets mee af. De hypotheekrente is alleen de compensatie voor de bank.

In heb de afgelopen maanden €12.000 afbetaald op de hypotheekschuld. Uiteraard heb ik deze betaling verricht op het deel van de hypotheek waar ik de hoogste hypotheekrente voor betaal. Dit geeft mij een maandelijkse besparing van bruto €57. De hypotheek loopt nog tot 2034, dus ongeveer nog 22 jaren. Uitgaande van de huidige hypotheekrente voor dat deel (5,7%), ga ik over de resterende looptijd besparen: €15.048.

Uitgaande van de huidige situatie is het een bruto besparing, maar ik verwacht niet dat de huidige regeling van de hypotheekrenteaftrek volledig blijft bestaan de komende decennia.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten