zaterdag 24 januari 2015

Aflossing foutief verwerkt door de bank



In december heb ik een extra aflossing van €7.000 gestort bij Achmea hypotheekbank. In de loop van december heb ik de bevestiging ontvangen en deze heb ik bij de rest opgeborgen. Achteraf blijkt dat de bank de aflossing in mijn beleggingshypotheek heeft verwerkt in plaats van in mijn aflossingsvrije hypotheek.

Gisteren zag ik toevallig dat op mijn laatste overzicht van mijn beleggingshypotheek een bedrag open staat van €59.534. Dit bedrag zou moeten zijn €66.534. Het verschil van €7.000 kwam mij gelijk bekend voor. Dit moet betrekking hebben op mijn aflossing van begin december. Toen pas ben ik de bevestiging van de bank van eind december goed gaan bekijken. Uit mijn bankafschriften blijkt dat ik het wel met de juiste omschrijving heb overgemaakt, dus is het een fout van de bank. Na één telefoontje gaan ze het weer herstellen.

Over mijn aflossingsvrije hypotheek betaal ik 5,42% en over mijn beleggingsdeel 4,31%. Over afgelopen maand krijg ik dus €6,42 terug, want dit is het verschil in rentebetaling.

Het blijft dus altijd opletten! In het vervolg ga ik iedere bevestiging goed controleren.

3 opmerkingen:

  1. Heb gisteren een 2 jaars deposito rekening geopent bij Centraal Beheer. Het levert daar 2% rente op. Dit blijft tot 1 februari.
    Dit geld komt van de deposito's op de Leaseplanbank en staat al weer drie weken op mijn gewone spaarrekening. Slording van mij dit zo lang te laten staan. De rente is niet van mij prive, de ontslagBV leende het uit, omdat je als particulier een betere rente krijgt.

    Centraal Beheer is ook Achmea, net zoals FBTO. Ze konden me aan de telefoon direct terugvinden via de vorige verzekeringen bujn FBTO.

    Dan besef ik eens te meer, dat ik geen trouwe klant ben,

    Succes, het is bij de Achmea, minder dramatisch dan bij de Direktbank. Daar inden ze wel eens een ander bedrag voor aflossing, dan ik booraf was overeengekomen,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben van de Direktbank vorig jaar rente terug gekregen! Ze hadden een korte periode een bedrag ergens laten staan en daarvoor geen rente terug betaald ondanks dat in het contract was afgesproken, er gingen 5 telefoontjes met klantenservice met 5 verschillende personen gedurende 5 a 6 weken overheen toen het eindelijk was opgelost. We kregen zelfs 1x te horen dat "zij er toch niets aan konden doen als het bedrag op hun rekening nog niet binnen was" ja hoor zo lust ik er nog wel meer.....ongelooflijk. Gelukkig was de boekhouding van de tegenrekening dik in orde en was het bewijs ook duidelijk maar toch blijven proberen hè? Als klant trek je altijd aan het kortste einde en je moet dus blijven volhouden want je kunt er niet zo maar van af zoals bij elke andere leverancier....en daarom verkiezen we onze vrijheid boven afhankelijkheid van iedere bank.

    BeantwoordenVerwijderen